Policy
En policy legger til rette for en konstruktiv ruskultur.
Policy for rusmiddelbruk og spill
En policy for rusmiddelbruk og spill beskriver virksomhetens holdning til bruk av alkohol, rusmidler, medikamenter og spill under arbeidet, i arbeidsrelaterte situasjoner og i fritid som får negative konsekvenser for arbeidsplassen. For noen virksomheter kan begrepet «kjøreregler» være mer naturlig å bruke enn «policy». I denne Veilederen har vi valgt å bruke begrepet «policy».
Vi anbefaler alle virksomheter, uavhengig av størrelse og bransje, å utarbeide en tydelig og enkel policy som forankres i et gjensidig forpliktende samarbeid mellom ledelsen og de ansatte. Hensikten med en policy er å skape trygghet og forutsigbarhet for ansatte og ledere om hva som gjelder med tanke på bruk av rusmidler og spill, og hvordan dere skal håndtere problematisk bruk. En policy som er kjent blant alle kan være ett av flere virkemidler i arbeidet med å redusere sykefravær, fremme godt arbeidsmiljø og styrke virksomhetens omdømme.
Hensikten med en policy er å skape trygghet og forutsigbarhet for ansatte og ledere om hva som gjelder med tanke på bruk av rusmidler og spill.
Den enkelte virksomhet må selv beskrive hva som er akseptabel og uakseptabel rusmiddelbruk og spillatferd, og derav hva som er brudd på policyen. En slik beskrivelse vil være avhengig av type virksomhet, størrelse og hva slags arbeidsoppgaver som utføres der. Noen yrker er underlagt egne lover og forskrifter, og dette vil påvirke innholdet i policyen. Noen virksomheter har strengere sikkerhetsklareringer eller sikkerhetssoner på arbeidsplassen, som også vil påvirke policyen. Andre virksomheter har egen policy for ansatte som arbeider utenlands, offshore m.m. Det er med andre ord hensiktsmessig å kartlegge eventuelle risikofaktorer ved den enkelte virksomhet og arbeidsoppgaver som utføres der, og deretter beskrive hva som vil betegnes som brudd på policyen og hvordan brudd skal håndteres.
Ved å beskrive og gjøre kjent hvordan brudd på policyen skal håndteres, vet ledere hva de skal gjøre i konkrete situasjoner, og de ansatte vet hva de kan forvente. Det vil hjelpe dere i å etterleve policyen, og skaper trygghet og forutsigbarhet for ledere og ansatte. Reaksjonsform og konsekvens av et brudd vil være ulik avhengig av hvor alvorlig det er. Dette vil blant annet avhenge av hva slags type stilling arbeidstakeren har, hva slags virksomhet det gjelder og om det har skjedd tidligere.
Unge medarbeidere er ofte ærlige og åpne i måten de beskriver sin festkultur på, og er en viktig bidragsyter og ressurs i arbeidet med å utforme en policy. Det kan være en god idé å ha med en representant for de unge ansatte i det forebyggende arbeidet. Noen virksomheter med mange unge ansatte, for eksempel lærlinger, sesongarbeidere eller trainees, velger å ha egne tilpassede forebyggende tiltak for denne gruppen.
Fra policy til handling
Holdninger og kunnskap
En diskusjon mellom ledelse og ansatte får frem nyanser og dilemmaer som kan resultere i en tydelig holdning som formuleres i en egen policy som et supplement til, eller som en del av det øvrige arbeidsreglement. Start med å diskutere ønskede holdninger knyttet til rusmiddelbruk og spill, og følgende spørsmål kan være et utgangspunkt:
- Hvordan vil vi ha det hos oss?
- Hva er akseptabel bruk og når er bruken uakseptabel?
- Hvordan unngå at våre drikkesituasjoner skader vårt omdømme?
- Kan vi akseptere alkohollukt og bakrus på jobb?
- Er noen ansatte mer risikoutsatte?
- Hva forventes av ansatte på jobbreise, ved representasjon, på seminar? I hvilke situasjoner regnes den ansatte som representant for virksomheten?
- Er noen ansatte mer risikoutsatt?
- Hva slags holdning har vi til bruk av hasj og andre illegale rusmidler på fritiden?
- Hva gjør vi når spillaktiviteter går ut over jobb?
- Hva ansees som brudd på policy og hvordan håndtere det?
- Hva slags hjelp kan virksomheten tilby ansatte med problematisk bruk?
- Hva er styrken i bedriftskulturen vår som gjør det mulig å ta tak i mellommenneskelige utfordringer?
- Hvem skal du gå til hvis du selv har et problem?
- Hvem skal du gå til hvis du er bekymret for at en kollega har et problem?
Noen grupper av ansatte er mer eksponert for alkoholbruk via mye reisevirksomhet, representasjon, turnus eller økt tilgjengelighet av andre årsaker. Forebyggende tiltak for slike grupper kan for eksempel være å øke bevisstheten, og diskutere hvordan de ønsker å håndtere slike situasjoner, redusere tilgjengelighet, og hjelpe de til å takle risikosituasjoner på en god måte.
En slik tilnærming bygger på å kartlegge utsatte grupper eller situasjoner, og iverksette tiltak som reduserer risikoen for at enkeltpersoner utvikler problemer. Dette gjøres ikke på bakgrunn av tegn hos enkeltindivider, men basert på den generelle kunnskapen dere har om hvem gruppen består av og hva de eksponeres for i jobbsammenheng. Det kan eksempelvis dreie seg om forebyggende tiltak rettet mot salgsavdelingen, fordi de som arbeider her reiser mye, ofte er alene og representerer bedriften i sammenhenger hvor det ofte serveres alkohol.
Både forskning og Akan kompetansesenters erfaring viser at det som skjer i jobbrelaterte situasjoner påvirker arbeidsmiljøet og relasjonene mellom de ansatte. Det er imidlertid ikke slik at sosiale situasjoner hvor vi drikker sammen nødvendigvis kan betegnes som risikosituasjoner. Det meste av drikkingen vil ikke være risikofylt, men bevisstheten om hvordan drikking påvirker eksempelvis arbeidsmiljøet og virksomhetens omdømme er både forebyggende og helsefremmende.
Det finnes flere måter å gjennomføre slike diskusjoner på. I små virksomheter kan slike spørsmål diskuteres på personalmøter eller i et annet forum hvor både leder og ansatte er representert. På den måten ivaretas parts-samarbeidet. I store virksomheter kan en slik diskusjon tas eksempelvis i arbeidsmiljøutvalget (AMU) eller i andre utvalg der ledelse og ansatte er representert. Noen virksomheter velger å gjennomføre diskusjonene avdelingsvis, for så å gi innspill til AMU hvor policyen formuleres og vedtas. På den måten kan alle påvirke og medvirke til en felles policy. I praksis kan det være hensiktsmessig at en arbeidsgruppe utformer et forslag til policy som diskuteres og vedtas i AMU.
Husk at diskusjoner som gir grunnlaget for utformingen av policyen skal holdes på et overordnet nivå, og at deltakernes individuelle og personlige erfaringer og opplysninger ikke skal nedtegnes eller benyttes i utformingen.
Innhold i en policy
Policyen skal beskrive virksomhetens holdning til bruk av alkohol, narkotika, medikamenter med ruspotensiale og spill. Et godt utgangspunkt kan være å diskutere hvor virksomhetens grense går med tanke på:
- Å møte påvirket av rusmidler eller lukte alkohol på jobb og hjemmekontor
- Å bruke rusmidler i arbeidstiden
- Å spille i arbeidstiden
- Å bruke rusmidler og spille på fritiden som påvirker arbeidsplassen negativt i form av:
- Fravær
- At kravet til sikkerhet og kvalitet ikke ivaretas
- Redusert arbeidsinnsats
- Svekket omdømme for virksomheten
Virksomheten bør beskrive hvordan policyen skal gjennomføres og iverksettes internt, og foreta en vurdering av formålet med innføringen av denne. Særlig er dette relevant av hensyn til behandlingen av personopplysninger som vil kunne skje ved brudd på policyen og forholdet til reglene i Personvernforordningen (GDPR). Dette skyldes at en mulig følge av et brudd på policyen er at det inngås en individuell Akan-avtale. Denne innebærer et individuelt oppfølgingsløp, hvor personopplysninger om den ansatte blir behandlet av arbeidsgiver og andre involverte, og det stilles strenge krav til hvilke opplysninger som behandles, til hvilket formål og det rettslige grunnlaget for dette. Merk at lovligheten av behandlingen av opplysningene må vurderes i hvert enkelt tilfelle. Virksomheten vil likevel være tjent med å gjøre disse vurderingene innledningsvis.
Forankre policy og gjøre den kjent
Når en policy for rusmiddelbruk og spill er vedtatt og forankret av partene i virksomheten, er det viktig at alle ansatte blir kjent med innholdet og hva det betyr. Dette bidrar til forutsigbarhet og trygghet, og kan gjøre det enklere å ta opp temaet dersom det oppstår situasjoner.
Innholdet kan for eksempel diskuteres og forstås avdelingsvis, innlemmes i opplæring for ledere, verneombud og tillitsvalgte, samt informeres om ved nyansettelser. Sannsynligvis har de ansatte også egne refleksjoner det vil være verdifullt å drøfte. Ved å snakke sammen om innholdet vil dere legge grunnlaget for en felles forståelse og senke terskelen for å be om hjelp. En policy for rusmiddelbruk og spill må bli en naturlig del av kulturen og reflektere verdiene i virksomheten. Og det forebyggende arbeidet bør inngå som en naturlig del av det øvrige helse-, miljø- og sikkerhetsarbeidet, virksomhetens omdømme og inkluderende arbeidsliv arbeid (IA).
Fra policy til handling
Refleksjoner og informasjon bidrar til åpenhet om, og forankring av den vedtatte policyen. Spørsmål om hvordan de ansatte opplever for eksempel virksomhetens alkoholkultur kan inngå i vernerunder, arbeidsmiljøundersøkelser og medarbeidersamtaler. På denne måten sikres kontinuitet og medvirkning. Det ledelsen har fokus på og snakker om blir oppfattet som viktig av de ansatte. Av den grunn må temaet settes på agendaen jevnlig i ulike fora.
Policyen etterleves ved å:
- sette temaet på dagsorden jevnlig i relevante fora
- ha ledere som tar opp bekymringer
- ha ledere som reagerer ved brudd
- inkludere temaet i arbeidsmiljøundersøkelser, vernerunder, opplæring og rekruttering
Jevnlige samtaler i plenum om virksomhetens alkoholkultur i sosiale situasjoner kan også gjennomføres ved hjelp av digitale verktøy som Drikkeprat eller Dilemmaverktøy som du finner på vår nettside www.akan.no.
Verktøy
Drikkeprat
Hvordan diskutere virksomhetens drikkekultur.
Dilemmaverktøy
Dette verktøyet kan hjelpe virksomheten å bygge en mer åpen kultur.
Drikkeprat er en digital «workshop» som hjelper dere å diskutere deres drikkekultur, og som kan danne grunnlaget for å utarbeide eller revidere en policy. Formålet med Drikkeprat er å få til medvirkning fra de ansatte når det gjelder å beskrive opplevd og ønsket kultur. Medvirkning bidrar til eierskap og medansvar for drikkekulturen i virksomheten. Samtidig får diskusjonene frem hvorvidt policy og praksis henger sammen. Dersom det fremkommer store avvik er det grunn til justering, slik at den vedtatte policyen i større grad blir levende og etterfulgt. Drikkeprat består av:
- En kartlegging av deres sosiale situasjoner hvor det drikkes alkohol som ved reiser, representasjon, fester m.m.
- En vurdering av situasjonene sett opp mot ivartakelse av helse, miljø, sikkerhet, omdømme m.m.
- Gir grunnlag for å formulere, revidere eller gjøre virksomhetens policy kjent
I de tilfeller der hensikten ikke er å utforme eller revidere policyen, er det bare nødvendig å gå gjennom de to første fasene. Formålet blir da å skape bevissthet rundt drikkesituasjoner og alkoholens rolle i det sosiale fellesskapet, samt en felles forståelse av hvordan man ønsker å ha det i virksomheten i disse situasjonene.
Drikkeprat kan gjennomføres av virksomheten selv, i avdelinger eller i grupper med ansatte som opptrer i de samme sosiale situasjonene som ledere, ansatte som reiser mye eller representerer ofte. Drikkeprat kan også ledes av rådgivere fra Akan kompetansesenter.
Dilemmaverktøy består av 15 korte filmer basert på ulike dilemmaer fra arbeidslivet knyttet til alkohol, hasj, medikament og pengespill. De ulike situasjonene tar for seg temaer som bakrus, påvirkning, alkoholkultur og bekymring. Hver film inneholder dilemmaer som kan oppstå i slike situasjoner og inviterer til diskusjoner. Filmene er frittstående og kan brukes enkeltvis.
Dilemmaverktøy kan hjelpe dere til å bygge en mer åpen kultur gjennom å diskutere gjenkjennbare situasjoner, og i fellesskap snakke om mulige utveier knyttet til de ulike dilemmaene. Å diskutere ulike dilemmaer i fellesskap kan bidra til økt bevissthet om virksomhetens policy, og vise om praksis samsvarer med policy. Realistiske situasjoner som mange kan kjenne seg igjen i skaper nærhet og engasjement. Diskusjoner hvor de som deltar sammen finner svar på hvordan de ønsker å håndtere det, er lettere å huske slik at det etterfølges ved senere anledninger.
Hvordan håndtere brudd på policy for rusmiddelbruk og spill?
Ettersom en policy for rusmiddelbruk og spill skal være tilpasset den enkelte virksomhets størrelse, art, lovverk, yrkesgrupper og de arbeidsoppgaver som utføres der, kan det være nyanser i hvordan virksomheter definerer og håndterer brudd. Det viktigste er at det er beskrevet og gjort kjent hvordan brudd skal håndteres og av hvem. Reaksjonsformen vil avhenge av hvor alvorlig bruddet er og må vurderes i hvert enkelt tilfelle av leder. Om det er første eller annen gangs brudd vil være av betydning for reaksjonsformen. Ved mildere form for avvik kan en samtale med vedkommende være fornuftig, eventuelt etterfulgt av en advarsel der det er grunnlag for det. I mer alvorlige situasjoner som ved konkret brudd på policy, vil alt fra hjemsendelse og advarsel kunne være aktuelle virkemidler. Ved særlig alvorlige tilfeller kan oppsigelse eller avskjed allerede ved første brudd være aktuelt.
Nedenfor gis en redegjørelse for hvordan brudd på policy, og arbeidsreglement kan håndteres etter Akan-modellen. Det presiseres imidlertid at dette er forslag til fremgangsmåte, ikke generelle regler som må følges i enhver sak. Ingen saker er like, det må derfor foretas en konkret helhetsvurdering av hva slags reaksjon som er best egnet i den enkelte sak. En vedtatt policy må i alminnelighet følges med hensyn til virkemidler ved brudd. Særlig alvorlige tilfeller kan likevel medføre at policyen fravikes. Det vises til dom fra Høyesterett, Rt-1999-163.
Det minnes også om at Personopplysningsloven (GDPR) setter grenser for hvilke formål, inkludert sanksjoner, personopplysninger kan brukes til. Den ansatte må være kjent med disse på forhånd for eksempel gjennom virksomhetens policy. Ofte vil virksomheter i tillegg ha en personvernerklæring overfor de ansatte. Dette er et dokument som blant annet beskriver hvilke personopplysninger som behandles i forbindelse med ansettelsesforholdet, på hvilken måte, til hvilket formål og som gir den ansatte en rekke rettigheter. Her kan virksomheten også informere den ansatte om at hans eller hennes personopplysninger kan behandles i forbindelse med sanksjonering av brudd på vedtatt policy.
Advarsel som reaksjonsform
En advarsel er et virkemiddel arbeidsgiver har til å korrigere uønsket adferd hos en ansatt. Samtidig vil advarselen være en dokumentasjon på at arbeidsgiver har gitt arbeidstaker tilbakemelding om at forholdet er uakseptabelt, og at det må skje en endring. Formålet med å gi advarsel er å reagere på en negativ hendelse, og å unngå nye brudd.
De fleste av de som bryter policy for rusmiddelbruk og spill korrigerer atferden etter én advarsel. Enkeltepisoder med rusbruk kan få store konsekvenser, men trenger ikke å ha noe med avhengighet å gjøre. Dersom forseelsen ikke skyldes at vedkommende har et rus- eller spilleproblem, tilsier vår erfaring at det er større sjanse for at vedkommende selv vil være åpen om situasjonen og forklare hendelsen. Dersom bruddet var en engangshendelse, vil en advarsel være et forebyggende og korrigerende insentiv. Samtidig vil slike hendelser observeres av andre i arbeidsmiljøet, og en advarsel kan ha en forebyggende effekt på arbeidsplassen.
I og med at advarsler ikke er lovregulert finnes det ikke noen formelle krav til hva en skriftlig advarsel skal inneholde. Den bør imidlertid inneholde en beskrivelse av de forholdene som det gis advarsel for, en beskrivelse av hvordan du forventer at arbeidstakeren opptrer framover og konsekvensene dersom de forholdene det er gitt advarsel for gjentar seg. Forslag til advarsel finner du under maler og eksempler.
Når en advarsel er sendt kan den oppbevares i en viss tid i den ansattes personalmappe. Hvor lenge advarselen kan oppbevares må vurderes konkret i lys av den enkelte virksomhet og behovet for å ha opplysningene tilgjengelig. Personvernregelverket stiller imidlertid krav til at opplysningene ikke lagres lenger enn det som er nødvendig for å oppfylle formålet med lagringen.
De fleste av de som bryter policy for rusmiddelbruk og spill korrigerer atferden etter én advarsel.
Ved første brudd.
Hvordan håndtere at en medarbeider bryter virksomhetens policy?
Ved andre brudd.
Det er adskillig mer alvorlig å bryte policyen flere ganger.
Første gang en medarbeider bryter virksomhetens policy for rusmiddelbruk og spill anbefaler vi at nærmeste leder tar en samtale med vedkommende for å informere om policyen og hvilke alternativer som foreligger. Samtalen må gi vedkommende mulighet til å forklare situasjonen. I de tilfeller der du som leder vurderer vedkommende som påvirket, anbefaler vi å sende vedkommende hjem på en forsvarlig måte og ta samtalen dagen etter, eller så fort vedkommende er tilbake på jobb. Tillitsvalgt bør være med på samtalen dersom medarbeideren ønsker det. Spør den ansatte om det er ting han/hun synes det er viktig at du kjenner til, og som er relevant for situasjonen.
Basert på en vurdering ut fra situasjonen, alvorlighetsgrad og samtalen, kan leder allerede ved første brudd tilby vedkommende en individuell Akan-avtale. En individuell Akan-avtale er et tilbud fra arbeidsgiver om støtte og oppfølging til en medarbeider med rus- eller spilleproblem. Avtalen må forstås som et hjelpemiddel for å sikre tett oppfølging og for å skape forutsigbarhet i arbeidssituasjonen. Akan-avtalen hviler på et premiss om at virksomheten ikke skal gå til oppsigelse så lenge avtalen følges, såfremt ikke andre forhold tilsier noe annet.
Dersom vedkommende velger å ta imot tilbudet om en individuell Akan-avtale, innledes samarbeidet i team med nærmeste leder som ansvarlig. Det gis i tillegg en advarsel for forholdet som dokumentasjon på forseelsen. Tillitsvalgt involveres, dersom arbeidstakeren ønsker det. Dersom det er beskrevet i virksomhetens fremgangsmåte, orienteres Akan-kontakt og BHT om at advarselen er gitt. Mottaker av advarselen bekrefter skriftlig.
I denne fasen kan både leder og den aktuelle arbeidstakeren ha behov for å rådføre seg med bedriftshelsetjenesten, og/eller lege, samt eventuell Akan-kontakt, HR-avdeling eller tillitsvalgt (dersom den ansatte er organisert). Merk at arbeidsgiver ikke skal involvere flere enn det som er strengt nødvendig for å kunne tilby Akan-avtalen. Før de enkelte involveres, bør den ansatte bli informert. Merk at den ansatte må gi sitt samtykke for at lege eller bedriftshelsetjeneste involveres, men at involvering av helsepersonell anses som essensielt for gjennomføringen av Akan-avtalen.
På bakgrunn av informasjon og råd fra disse aktørene, er det til slutt arbeidstakeren selv som må velge om hun/han vil ta imot tilbudet om en individuell Akan-avtale, eller ikke. Akan-kontakt, BHT og tillitsvalgt (dersom vedkommende er organisert) orienteres dersom vedkommende velger Akan-avtale.
Dersom vedkommende takker nei til tilbudet om en individuell Akan-avtale, eller motsetter seg at lege involveres i Akan-avtalen, behandles bruddet som en ordinær personalsak i henhold til virksomhetens policy. Det må foretas en helhetsvurdering av hva slags reaksjon som skal følge av bruddet.
Dersom medarbeideren bryter policyen for andre gang innen en to-års periode anbefaler vi at nærmeste leder på nytt tar en samtale med vedkommende. Å bryte policy for forhold som man har fått advarsel for en gang tidligere, er adskillig mer alvorlig. På bakgrunn av alvorlighetsgrad, situasjonen og samtalen må leder vurdere om det skal tilbys en individuell Akan-avtale eller om forholdet skal behandles som en ordinær personalsak med oppsigelse som mulig konsekvens.
På bakgrunn av erfaringer og tett dialog med norsk arbeidsliv foreslår Akan-modellen to år som rimelig i saker som handler om rus- og spilleproblem. Dersom nytt brudd skjer etter to år kan man ut fra en helhetsvurdering så raskt som mulig tilby eller gjenoppta Akan-avtalen der det er formålstjenlig. Å takke nei til en Akan-avtale i denne situasjonen vil medføre at forholdet behandles som en ordinær personalsak, med mulighet for oppsigelse eller avskjed som konsekvens.
Hvordan formidle en advarsel ved brudd på policy?
Når en advarsel formidles er det viktig å være tydelig på den konkrete hendelsen som utløste advarselen. Det er viktig å skille mellom sak og person. Unngå diskusjoner om hvorvidt det foreligger et rus- eller spilleproblem, eller ikke. Det er hendelsen det reageres på. Fortell at det er ditt ansvar som leder å gripe inn når du ser at regler brytes, og når du opplever situasjonen som uforsvarlig. Gjør klart at brudd på arbeidsreglement og policy ikke aksepteres, og fortell tydelig konsekvensene dersom endring ikke finner sted. Henvis til virksomhetens arbeidsreglement og policy. Dersom det er uenighet kan en tredjeperson tas med på å vurdere situasjonen (for eksempel tillitsvalgt, verneombud eller annen leder). I henhold til Arbeidsmiljøloven har leder plikt til og ansvar for å gripe inn.
Oppsummert anbefaler Akan-modellen følgende håndtering:
Første brudd
Samtale med tilbud om individuell Akan avtale.
- Alternativ 1. Vedkommende sier ja – det gis advarsel for forholdet og Akan-avtale opprettes for 2 år
- Alternativ 2. Vedkommende sier nei – det gis advarsel for forholdet og vurderes som en ordinær personalsak
Andre brudd
Arbeidsgiver vurderer om det gis nytt tilbud eller behandles som en ordinær personalsak.
- Alternativ 1. Vedkommende får tilbud og sier ja – det gis advarsel for forholdet og Akan-avtale opprettes for 2 år
- Alternativ 2. Vedkommende får tilbud og sier nei – ordinær personalsak med oppsigelse/avskjed som mulig konsekvens
- Alternativ 3. Vedkommende er allerede i individuell Akan-avtale etter 1. brudd: Teamet samles og det vurderes fortsatt Akan-avtale med justeringer, eller ordinær personalsak.
Ytterligere brudd
Vedkommende er i en individuell Akan-avtale. Teamet samles og det vurderes fortsatt avtale eller personalsak.
Generelt gjelder at ved særlig alvorlig brudd kan oppsigelse eller avskjed være mulig konsekvens på bakgrunn av en helhetsvurdering.
Ansvar og forankring av det forebyggende arbeidet
Hvem skal gjøre hva i det forebyggende arbeidet i virksomheten? Sentralt i Akan-modellen er at det forebyggende arbeidet forankres i virksomheten selv og i samarbeid mellom partene i den enkelte virksomhet, det vil si ledelsen og de ansatte. Ansvaret for det forebyggende arbeidet ligger hos de som har ansvaret for helse-, miljø- og sikkerhet i virksomheten, som i henhold til Arbeidsmiljøloven er øverste leder.
Ansvaret for, og gjennomføringen av det forebyggende arbeidet, kan forankres i virksomheten på flere måter. Det viktigste er å gjøre det praktisk og effektivt. Alle norske virksomheter kan benytte Akan kompetansesenters tjenester, og vi kan kontaktes for å bistå. Under følger noen forslag til organisering for både små og store virksomheter.
Arbeidsmiljøutvalg (AMU) eller andre samarbeidsutvalg
Mange virksomheter velger å legge det forebyggende arbeidet til AMU. Der er partene representert, de møtes jevnlig og har god oversikt over det øvrig helse-, miljø- og sikkerhetsarbeidet. På den måten kan Akan-arbeidet integreres i det øvrige HMS-arbeidet.
I små og mellomstore virksomheter som ikke har Arbeidsmiljøutvalg, forankres det forebyggende arbeidet i andre samarbeidsutvalg hvor partene er representert og HMS-spørsmål behandles, eller bare mellom leder og en representant for de ansatte.
Akan-utvalg, underutvalg
Noen store virksomheter finner det hensiktsmessig å legge det praktiske arbeidet hos et underutvalg av AMU som fungerer som en arbeidsgruppe. Allerede etablerte utvalg som for eksempel HMS-utvalg og IA-utvalg kan fungere som arbeidsgruppe, eller det kan nedsettes et eget Akan-utvalg. Arbeidsgruppen får et særlig ansvar for forebygging rettet mot alle i virksomheten, og rettet mot aktuelle grupper og risikosituasjoner. Når det gjeler enkeltpersoner har utvalget et ansvar for å utvikle og informere om håndtering av individsaker. Utvalget skal derimot ikke håndtere individuelle Akan-avtaler da dette er et lederansvar.
Oppgaver:
- Planlegge, organisere, gjennomføre og oppdatere det forebyggende arbeidet
- Legge til rette for at nøkkelpersoner kan opparbeide nødvendig kompetanse
- Drive informasjons- og holdningsskapende arbeid overfor alle
- Utarbeide årlige handlingsplaner
- Rapportere om utvalgets aktiviteter til AMU
Forslag til representanter i utvalget:
- Ledelsen (evt. representert ved HMS- eller HR/personalavdeling)
- Ansatte (ressurspersoner i form av Akan-kontakt, verneombud, tillitsvalgt)
- Bedriftshelsetjenesten (BHT)
- En ungdomskontakt fra de ansatte som representerer den yngre generasjonen
Dersom virksomheten har andre ansatte som har nøkkelroller innen arbeidsmiljøarbeidet og HMS, så anbefales det at virksomheten vurderer å ta disse med i utvalget. Størrelsen på utvalget må vurderes ut fra virksomhetens størrelse og organisering. Vi foreslår at funksjonstiden for utvalget er to år, med mulighet for gjenvalg slik at hensynet til både kontinuitet og fornyelse ivaretas.
Ressurspersoner/Akan-kontakter
Virksomheten kan utnevne en eller flere personer som ressurspersoner i det forebyggende arbeidet. Noen virksomheter velger å ha egne Akan-kontakter som en pådriver og en rådgiver. De bør:
- Ha kunnskap om Akan-modellen og hvilke tiltak som finnes
- Kjenne virksomhetens policy og håndtering av brudd
- Være tilgjengelig for både ledere og kolleger som ønsker å rådføre seg
- Være aktiv med informasjon og opplæring i forebyggende arbeidet i samarbeid med de øvrige i utvalget
Akan-kontakten/ressurspersonen kan gjennom sin rolle få kjennskap til problematisk rusmiddelbruk blant ansatte samtidig som det foreligger ønske om anonymitet fra vedkommende som kommer med en bekymringsmelding om dette. I eventuelle tilfeller der dette kan representere en fare for helse, miljø, eller sikkerhet, må Akan-kontakten oppfordre den som melder i fra om å orientere ledelsen. Der vedkommende av ulike årsaker ikke vil gjøre dette, må Akan-kontakten sørge for at leder håndterer det og ivaretar sikkerhet og helse.
Utnevning av Akan-kontakter
Akan-kontakten er en representant for de ansatte og utnevnes ofte for to år om gangen av AMU eller annet samarbeidsorgan. Akan-kontaktens rolle har flere paralleller til verneombudets rolle, og det kan derfor være praktisk å kombinere funksjonene verneombud og Akan-kontakt.
Hvor mange Akan-kontakter en virksomhet bør ha, avhenger av størrelse og organisering. Store virksomheter med flere avdelinger eller geografisk spredning, og arbeidsplasser med spesiell inndeling av yrkesgrupper, har gjerne flere Akan-kontakter. Ved flere Akan-kontakter kan det være en fordel om én Akan-kontakt møter i Akan-utvalget med et koordinerende ansvar overfor de øvrige Akan-kontaktene. Dette innebærer oppdatering av informasjon, veiledning i det praktiske arbeidet og innkalling til møter for erfaringsutveksling, diskusjon og planlegging.
Nettverk av flere virksomheter
Ved å samarbeide med andre virksomheter i et felles nettverk, kan særlig mindre virksomheter heve kvaliteten på arbeidet for å trygge arbeidsplasser og opprettholde gode HMS-forhold i egen virksomhet.
Fellesskapet gjennom nettverk gir muligheter til å dele erfaringer. På den måten kan nettverk være med på å utvikle gode metoder når det gjelder forebyggende arbeid. Det er viktig med et felles mandat for nettverket, slik at det er definert en klar hensikt med nettverket, og at det settes noen felles mål å jobbe mot. For at nettverket skal fungere, er det nødvendig at aktørene bidrar aktivt.
Akan kompetansesenter har veiledet virksomheter i etablering av nettverk i mange år. Det er flere alternativer for organisering og etablering av nettverk, blant annet det åpne nettverket Alor-nettverket (Arbeidsliv og rus). Det er etablert flere regionale Alor-nettverk i Norge som møtes jevnlig. Finn ditt nærmeste nettverk på www.alor.no
Roller og ansvar
Ledere
Ledere er nøkkelpersoner og viktige signalgivere i et arbeidsmiljø, og har et særlig ansvar for å skape et arbeidsmiljø og en bedriftskultur preget av trygghet og tillit. Følgelig har ledere et særskilt ansvar for å etterleve virksomhetens policy. Lederes ansvar for helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid er beskrevet i Arbeidsmiljøloven kap. 2.
Ledere på alle nivåer har ansvar for å informere om, og gjøre policy kjent. De må sørge for at temaet settes på dagsordenen, også over tid. Ledere kan for eksempel sørge for at de ansatte tilbys muligheter for bevisstgjøring omkring egen alkoholbruk både på bedrifts- og individnivå. Diskusjoner i arbeidsfellesskapet om holdninger til rusmiddelbruk og spill kan øke bevisstheten om slike spørsmål, og medvirke til å fremme utviklingen av en trygg kultur. Leder kan også bruke medarbeidersamtaler til dialog med de ansatte om hvordan virksomhetens alkoholkultur oppleves.
Personal/HR-avdelingen
Personal/HR-avdelingen har et spesielt ansvar for organisasjonsutvikling og personalarbeid i virksomheten. Personal/HR-avdelingen har i kraft av dette også et spesielt ansvar for å fremme en konstruktiv alkoholkultur i virksomheten gjennom langsiktig planlegging og utvikling av organisasjonen som helhet. Personal/HR-avdelingen kan også gi generell veiledning og råd til ledere om framgangsmåte i enkeltsaker uten at den ansattes situasjon behandles som en formell personalsak. I enkelte virksomheter kan det være hensiktsmessig at personal/HR har en koordinerende rolle som Akan-ressursperson.
Tillitsvalgt
Tillitsvalgte har som oppgave å fremme et godt arbeidsmiljø og medvirke til at intensjonene i policyen ivaretas og at ledere reagerer i henhold til vedtatt policy. Samtidig skal de se til at den berørte arbeidstaker sikres bistand og saklig oppfølging. Forutsatt at arbeidstakeren ønsker det, anbefales det at tillitsvalgt er til stede under samtaler forbundet med advarsler.
Verneombud
Verneombudet skal ivareta arbeidstakernes interesser i saker som angår arbeidsmiljøet og har et særskilt ansvar for å påse at forebyggende arbeid settes i sammenheng med helse-, miljø- og sikkerhetsarbeidet. I vernerunder anbefaler Akan kompetansesenter at spørsmål om virksomhetens alkoholkultur innlemmes. Eventuelle innspill fra arbeidstakerne i denne sammenheng bør kun nedtegnes og videreformidles anonymt.
Bedriftshelsetjenesten (BHT)
Bedriftshelsetjenesten har en fri og uavhengig rolle i arbeidsmiljøspørsmål (jf. arbeidsmiljølovens § 3.3 og Forskrift om verne- og helsepersonell). I samarbeid med de øvrige i Akan-utvalget eller AMU skal BHT gi ledelse og ansatte veiledning, informasjon og opplæring. Det er også viktig at BHT er oppmerksom på rusmiddelspørsmål når det foretas ordinær kartlegging og oppfølging av arbeidsmiljø.
BHT har også en rolle som virksomhetens medisinske sakkyndige ved inngåelse av individuelle Akan-avtaler. Det er viktig at BHT tydelig informerer om sin rolle overfor den ansatte i slike sammenhenger.
PÅRØRENDE PÅ ARBEIDSPLASSEN
Det finnes ingen eksakt statistikk over antall personer som berøres av problematisk bruk. Det vi vet er at for hver person med rus- eller spilleproblemer, regner en med at det gjennomsnittlig er tre personer innen nær familie som blir direkte berørt av situasjonen (Storbækken, 2009). Mange av disse pårørende er i arbeidslivet. Vi definerer pårørende som:
”De som står i en relasjon til den som har et rusmiddel- eller spilleproblem, og som opplever seg berørt av dette problemet – ektefelle/samboer, foreldre, barn, øvrige familiemedlemmer, venner og nære kolleger etc.”.
I denne sammenheng har ikke den ansatte selv et problem, men lever i en nær relasjon til den som med problem.
Akan kompetansesenter ønsker å gi råd til både pårørende og arbeidsgivere om hvordan slike utfordringer kan møtes. Vi ønsker også å tydeliggjøre at pårørende som tema kan være en del av det forebyggende arbeidet internt i virksomheten. Å ha fokus på pårørende kan være en alternativ innfallsvinkel til å bryte med tabuer knyttet til rus- og spill generelt, og bidra til økt åpenhet. Vi ser det ikke som arbeidsgivers ansvar å veilede pårørende i forhold til de utfordringer de måtte ha, men anbefaler å henvise pårørende til de instanser som har kompetanse på dette. Se linker til ulike instanser her.
Akan kompetansesenter har i samarbeid med flere brukerorganisasjoner og representanter for arbeidsmiljømyndighetene, laget en brosjyre rettet mot arbeidsgivere og arbeidstakere som er pårørende.
Konsekvenser for arbeidssituasjonen
Å være pårørende til en person med rus- eller spilleproblemer kan for noen bli en så tøff livssituasjon at det kan virke inn på hvordan man har det på jobb og hvordan man fungerer i det daglige arbeidet. Mange pårørende føler skyld, skam og utilstrekkelighet, og opplever at de må hemmeligholde situasjonen de lever i. Dette kan tappe en for mye energi. Det å være pårørende kan bli en så stor belastning at helsetilstand endres og arbeidsevne reduseres. Livssituasjonen som pårørende kan bidra til at man selv blir syk. Studier viser at det er overhyppighet av kroppslige og psykiske plager blant pårørende til rusmiddelavhengige.
Det kan være god hjelp å snakke med noen om problemene. Har problemene vedvart en stund kan man føle seg isolert, med få eller ingen å snakke med. Kanskje kan arbeidsplassen bistå med denne typen hjelp. Tillit og evnen til å lytte er sentralt i denne sammenheng. Å kunne være åpen overfor arbeidsgiver kan bli oppfattet som en lettelse. Det er samtidig viktig å ha respekt for at enkelte ikke ønsker å dele denne typen informasjon med andre. En del pårørende gir uttrykk for at arbeidsplassen er et ”fristed” og en ”nøytral sone” hvor problemene nettopp ikke er et tema.
Hva er nyttig å vite?
Etter dialog og samarbeid med pårørendeorganisasjoner er våre erfaringer at et trygt arbeidsmiljø, hvor det er tillatt å dele private ting som påvirker arbeidssituasjonen, kan være viktig for å møte mennesker i en vanskelig livssituasjon. Dersom virksomheten jobber forebyggende, kan for eksempel informasjon om det å være pårørende integreres her for å øke bevissthet og åpenhet rundt et sårbart tema.
Arbeidsgiver har ingen særskilt plikt til å tilrettelegge for pårørende til rusmiddelavhengige, men gjennom partssamarbeidet i bedriften, og med den ansatte spesielt, har arbeidsgiver likevel mulighet for å tilrettelegge på flere måter. Her refereres for øvrig også til Arbeidsmiljøloven § 4 – 6 for oppfølging av medarbeidere som blir syke.
I tillegg kan kunnskap om hvilke tiltak på arbeidsplassen som kan avhjelpe pårørende i deres situasjon være en fordel å ha. Ofte er det enkle tilpasninger som letter hverdagen og skaper trygghet på jobben. Dette kan gjøres ved å gi økt rom for fleksibilitet i forhold til arbeidstid, for eksempel ved å:
- Delta på møter i forbindelse med oppfølging av den med problem
- Fleksibel arbeidstid ved behov
- Gi mulighet til å ta fri på kort varsel
- Gi mulighet til å skjerme seg ved behov
- Gi mulighet for å ta telefoner usjenert dersom en ikke har eget kontor etc.
De fleste arbeidsplasser med et personalreglement har gjerne et punkt om velferdspermisjoner. Denne typen permisjonsregler kan komme til nytte i forhold til pårørende og deres spesielle situasjon.