Fra fullt champagneglass til gode råd om forebygging | Akan.no

Fra fullt champagneglass til gode råd om forebygging

Jeg gikk rett fra rød løper og rakk så vidt å tømme champagneglasset på vei inn til min nye arbeidsgiver.

Neida, det var ikke helt slik, men overgangen fra jobb som pr-ansvarlig i den litt mer glamorøse filmbransjen til arbeidshverdag som senior kommunikasjonsrådgiver hos Akan, har jeg fått noen kommentarer på.

Det er gøy å bla litt i den mentale historieboka. Mimre og reflektere litt over det man har vært med på, prosjekter man har jobbet med og erfaringen man har tatt med seg på veien. Jeg kan vel konstatere at det er noen sider i den boka man blar seg raskt gjennom, mens andre er verdt å nevne.

Som den gangen dry martinien rant og isbitene regnet på rød løper da James Bond hadde premiere, noen som husker det?

Eller da vi tørket tårene til regissøren når anmeldernes terninger trillet til 1 og 2.

Historiene er mange og erfaringene enda bedre. Men intet er status quo. Nye (jobb)utfordringer søktes og med det ble det skrevet nye kapitler. Og selv store overganger, (som strekker de skinnende strømpebuksene alt de kan tåle), kan være riktig så gode.

Bilde med tekst: Et eksempel fra promillesitat-kampanjen for noen år siden.

Dårlig skjulte referanser og uhemmet skryt

Det er nå jeg skal rulle ut den røde løperen, dele ut priser og posere i blitzregnet. Fordi kommunikasjonsarbeidet som vi gjør hos Akan faktisk fortjener et lite prisdryss.

Du skal ikke se bort ifra at prisen for både beste regi, originalmanus og historie havner på vår peishylle snart. For ikke å glemme en «special achivement»-award, den er verdig en aktør, som har bikket 60 år.

Ok, nå stopper jeg med disse dårlig skjulte referansene til filmbransjen, og går rett på sak, litt som vi gjorde da vi spilte inn ny podkast-episode ganske nylig.

Det var gøy! Tre glade og engasjerte damer, som skulle lage en liten *trailer (sorry, der kom nok en referanse til filmens verden) for hva som er i vente fra den kreative kommunikasjonsavdelingen hos Akan.

 

Alle verktøy tas i bruk

For jeg har virkelig fått være kreativ og vi har kastet mange ideer opp i lufta. Noen krasjlander og andre blir for eksempel til promillesitat-kampanjen vi hadde i julebordsesongen for noen år siden.

Humor ble et nyttig virkemiddel i den kampanjen, og er noe vi stadig tar i bruk og må balansere riktig når vi skal kommunisere om det ingen egentlig vil snakke om; hvordan vi skal ha det sammen på jobb når vi drikker alkohol.

I fjor gjorde vi det litt annerledes. Da lagde vi kampanjen «Takk for at jeg fikk endre min historie». Fordi historiefortelling også er et viktig verktøy for oss. Det passet godt da Akan fylte 60 år. Vi fortalte historier til mennesker. De er viktige. De berør, engasjerer og inspirerer. Du kan se filmene om Alf Egil under.

Og hver dag tenker vi på alle dere i norsk arbeidsliv. Dere er målgruppen vår, det er dere vi vil nå ut til. Dere er mange og forskjellige. Og hvor når vi dere alle?

Vi spikker og former, gnir og knar budskap og vinklinger så godt vi kan, vi tester og endrer. Noen ganger blir det en annonse, eller en kronikk i ei avis, kanskje en liten redaksjonell overskrift, eller til et frokostseminar eller et webinar. Det blir helt klart innhold vi poster i våre egne kanaler, som kanskje treffer akkurat deg. Du leser, lytter eller ser. Og kanskje deler du med en kollega, eller ringer oss for en prat.

 

En liten smakebit

Snart går vi inn i en ny julebordsesong, da er det høytid for oss på kommunikasjon. Og jaggu litt glitter og noen fulle champagneglass også!

Julebordet med jobben er en aktualitet. Fest og moro står på dagsorden, da er det viktig at vi er til stede. Det er vi i år også. Vi har nemlig jobbet hele året med en ny kampanje. Vi tar utgangspunkt i fakta, som bla. at 12 % har opplevd drikkepress i jobbrelaterte situasjoner.

Ganske snart tar vi festkjolen på og ruller ut den nye kampanjen. Gled deg!

Det blir ikke kjedelig på kommunikasjonsavdelingen hos Akan. Vil du høre mer om hvordan vi jobber må du følge med når vi slipper den neste podkast-episoden vår. Fyll popcornbegeret og putt oss på øret! Dette er egentlig en slags «teaser-trailer». He?, sier du kanskje da.

Jepp, det var noe vi gjorde i filmbransjen, målet var å skape oppmerksomhet om lanseringen av den kommende traileren, til en ny film som skulle komme på kino.

Kanskje overgangen fra filmbransjen til forebygging og håndtering av rusmiddelbruk i arbeidslivet ikke er så stor likevel?!

 

 

*trailer= en kort reklamefilm for en ny film som kommer på kino eller på en strømmetjeneste. Den er bare noen minutter og består av korte sekvenser og glimt som blir til en liten «smaksprøve» som gjør at du vil se hele filmen når den endelig lanseres.


Skrevet av: Cathrine Kanck-Vårdal

Senior kommunikasjonsrådgiver ved Akan kompetansesenter.