«Kaster du bort bongen på en brus?»  | Akan.no

«Kaster du bort bongen på en brus?» 

«En Pepsi Max», sa jeg til bartenderen og ga han bongen min. Kvelden var blitt til natt. Jeg kjente at jeg hadde nok alkohol innabords etter musserende og rikelig skjenking til middagen. Jeg var på min første samling i ny jobb.    

 

Samlingen var i ett av nabolandene våre. Jeg var spent. Første tur med nye kolleger. Jeg stod tidlig opp for å rekke syv-flyet. På vei til gaten var det vanskelig å ikke legge merke til en lystig gjeng med logo på ryggen.  

De var langt nede i ølglassene og relativt høylytte. Det var tydelig at de var på jobbtur og skulle møte utenlandske forretningsforbindelser. Ingen tvil om at det jeg så og hørte påvirket inntrykket jeg fikk av bedriften de representerte.  

 

Ubehagelig tett  

Etter samlingens første dag var det middag. Maten var god og stemningen på topp. Jeg har alltid vært glad i å danse, så da en av mellomlederne bød meg opp, var jeg ikke vond å be.  

Dansen ble fort tett. Ingen dramatikk, men for meg ubehagelig tett. Jeg takket derfor raskt for dansen.

I ettertid kom det fram at flere av mine kvinnelige kolleger hadde opplevd det samme.  

 

Historier ble lattermildt delt   

Jeg kjente jeg hadde fått nok drikke med musserende og rikelig skjenking til middagen. Da kvelden ble til natt, gikk jeg til baren og byttet en av bongene i en Pepsi Max.   

Jeg syntes selv jeg hadde lagt meg sent. Men da faglig arbeid stod for tur morgenen etter, var det tydelig at jeg hadde gått glipp av mye. Historier fra nachspiel ble lattermildt delt. Resultatene av gruppearbeidet var ikke mye å skryte av.   

 

Ny rapport bekrefter at jobbfester har to sider 

At det fort blir noen glass på jobbfester, bekreftes i den nye rapporten «Sosialt lim med høy pris – Drikkekultur på norske arbeidsplasser». I rapporten er 600 anonyme svar fra “Drikkeprat” tatt med, et digitalt verktøy på akan.no som brukes til å skape diskusjoner internt og kartlegge bedrifters drikkekultur. 

Stort sett er jobbfester til glede. Vi slapper av, samtalene går lettere og vi blir kjent på en annen måte. I «Drikkeprat» svarer halvparten at alkoholbruk på jobbfesten påvirker arbeidsmiljøet positivt. Resten mener det ikke har noen betydning eller bidrar negativt.  

 

Drikking med logo på ryggen

Som for gjengen på Gardermoen, er det lett å glemme at du representerer bedriften når dere er på tur, eller når jobbfesten er ute blant folk. Ifølge rapporten mente to tredeler at festen de vurderte kunne skade bedriftens omdømme. Hvordan vi oppfører oss kan påvirke bedriftens omdømme, og det er en fare for at sensitiv informasjon kan komme andre for øret. Kun en femdel i «Drikkeprat» svarer at det ikke er risiko for dette. Nesten tre firedeler av diskusjonene konkluderte med at kvaliteten på arbeidet var redusert dagen derpå.  

Fra FHI-undersøkelser vet vi at mange opplever at kolleger som drikker er plagsomme, og en del har opplevd uønsket seksuell oppmerksomhet fra fulle kolleger. I lys av dette er det uheldig at halvparten av de som har brukt “Drikkeprat” svarer at de enten ikke har noen på jobb å snakke med om ubehagelige situasjoner, eller ikke vet om de har det.  

  

Viktige spørsmål å stille  

Viktige spørsmål bedrifter må stille seg: Når er det greit å drikke sammen? Hvordan vil vi ha det hos oss når vi drikker samme? Hva er greit og ikke greit? Hva skal skje om noen ikke forholder seg til det vi er blitt enige om? Hvem har da ansvar? Hvem hos oss kan ansatte som opplever ubehagelige ting. snakke med?   

«Hæ, kaster du bort bongen på brus! Kan du ikke heller gi bongene dine til meg?» sa kollegaen som stod ved siden av meg i baren.

Jeg ga han de to jeg hadde igjen.  

 

Nysgjerrig på “Drikkeprat?” Finn ut mer her.


Skrevet av: Elisabeth Ege

Direktør for Akan kompetansesenter. Siviløkonom og master i strategi og ledelse. Erfaring som rådgiver og leder fra banksektoren, bedriftshelsetjeneste og bedriftsrådgivning. Arbeidet med ledere og medarbeidere i både store og små virksomheter. De siste årene først og fremst med organisasjonsutvikling og videreutvikling av bedriftskultur. Sosialt anlagt, glad i å lese. Mor til 2 voksne jenter, konemor og matmor.