Riktig veiledning for ledere i vanskelige situasjoner på arbeidsplassen | Akan.no

Riktig veiledning for ledere i vanskelige situasjoner på arbeidsplassen

Ledere blir ofte rådløse når de tror at en ansatt har et problem med alkohol, illegale rusmidler eller spill. Heldigvis finnes det veiledning å få. Det har Håvard Kvarme i Aker Solutions erfart.

 

Da Håvard Kvarme var ny og uerfaren som HR-medarbeider, husker han godt hvor viktig en telefon til Akan kompetansesenter kunne være. Det ble en stødig støtte i utfordrende saker.

– Jeg ble møtt av veldig god kompetanse. Du merker at de kan det de snakker om. Ikke minst hadde de god tid til å snakke med meg og sette seg inn i saken. Det var ikke en veiledningstelefon som kjørte gjennom samtalen, sier Kvarme, HR senior consultant i Aker Solutions.

 

Ikke et mattestykke med to streker under svaret

Kvarme jobber på Aker Solutions Stord, hvor det er 1700 ansatte fordelt på kontor og ute i produksjon. Han har ringt til Akans veiledningstelefon flere ganger for å få råd i enkeltsaker som handler om en ansatt de er bekymret for om har et rusmiddel- eller spilleproblem.

– Av og til kan situasjoner føles litt håpløse og låst når jeg har ringt inn. Gjennom samtaler med Akan-rådgivere har jeg fått kompetanse og trygghet på at jeg ikke er alene. Og at det går an å fikse ting, sier han.

Håvard Kvarme, HR senior consultant i Aker Solutions

Ofte er det ikke nødvendigvis et svar med to streker under han har vært på leting etter, men mer en sparringspartner.

– Det var betryggende å høre at «her gjør dere rett». Bare å få det bekreftet at man er på riktig spor, har vært veldig givende, sier Kvarme.

 

Hjelper ledere i vanskelige situasjoner

En del av Kvarmes jobb er å bistå ledere før de skal ha en samtale med en medarbeider de er bekymret for.

– Mange ledere synes det er vanskelig å vite hvordan de skal angripe den aller første bekymringen. Det er noe som skurrer, men hvordan skal den første innfallsvinkelen til bekymringen være? Den trenger de ofte hjelp til.

Rådet han har fått fra Akan-rådgivere, er i strid med det som oftest skjer ute i arbeidslivet. Nemlig at man bruker tid på å samle opp nok bevis slik at det går altfor lang tid fra bekymring til handling.

– Jeg har blitt betrygget med at det er bedre å ta én samtale for mye enn én for lite. Å komme tidlig inn er det beste. Det viser omsorg i et lederskap å ta opp disse tingene, sier han.

 

Rekordmange trenger veiledning

Første kvartal i år har Akan kompetansesenter mottatt et rekordhøyt antall veiledningshenvendelser.

Elisabeth Ege, direktør i Akan kompetansesenter.

– Økningen kan bety at arbeidslivet opplever flere utfordringer og bekymringer knyttet til alkohol- og rusmiddelbruk nå enn før. Det kan også bety at arbeidsplasser er blitt bedre på å oppdage problematisk bruk og søke råd om hvordan de skal håndtere det, eller at flere har blitt kjent med at de kan kontakte oss. I vår dialog med ledere, merker vi et stort ønske om å hjelpe ansatte de er bekymret for, sier Elisabeth Ege, direktør i Akan kompetansesenter.

Nå om sommeren hvor det er mye festligheter med jobben, og etter julebordsesongen, er det ikke uvanlig at de får spørsmål om hendelser som har oppstått og hvordan de skal håndteres.

– Noen har kanskje fått i seg litt for mange drinker på jobbens sommerfest, og det har oppstått ubehagelige situasjoner. Hva gjør vi da? Nøl ikke med å ringe vår veiledningstelefon, vi er klare
for å bistå dere.

Kontakt oss:

Ring 22 40 28 00. Du kan spørre om råd i konkrete saker eller diskutere med en rådgiver. Tjenesten er gratis, og du kan være anonym om du ønsker det.

Åpningstid sommerhalvåret:

Mandag klokken 12.00 – 14.30

Tirsdag til fredag klokken 09.00 – 14.30

Du kan også kontakte oss via direktemelding her på akan.no.


Skrevet av: Julie Sørensen Molvik

Kommunikasjonsrådgiver i Akan kompetansesenter