«Alvorlig», «festbrems», «kjedelig»! | Akan.no

«Alvorlig», «festbrems», «kjedelig»!

Vi jobber fortsatt mot gamle holdninger fra vår oppstart på 60-tallet. Omdømme tar tid å jobbe opp og kan bli knust på sekunder.

 

Hos Akan kompetansesenter jobber vi med både vår egen og andre virksomheters omdømme.

– «Hæ», sier du kanskje da?

– «Ja», sier vi.

Har du sagt noe du angrer på, som ga deg noen søvnløse netter og bekymringer om hva andre mener om deg? Eller har en pinlig hendelse definert en person du kjenner gjennom tiår? Eller har du unngått å handle en vare eller tjeneste etter en negativ omtale hos TV2 hjelper deg?

Kanskje har du møtt noen med et rykte som løper langt foran seg, men så viser det seg at din opplevelse av dette menneske overhodet ikke stemmer overens med det du har hørt.

 

Bedriftens sårbare hjerte

Du har rett til å ha egne meninger og ulike oppfatninger. Om både mennesker og virksomheter. Derfor er omdømmearbeid så viktig for virksomheten.

Med omdømme mener vi hvilke meninger omverdenen har om det man skal levere, og det som forventes av virksomheten. Det handler om forventninger, opplevelser og følelser.

Det legges ned utallige arbeidstimer for å utarbeide visjoner, verdier og strategier som skal bygge et godt omdømme. Likevel er det sårbart – én feil avgjørelse eller en lite smart uttalelse kan kaste virksomheten ut i en spiral som kan ende i et omdømmefall og få store konsekvenser.

 

Hva er ditt inntrykk av Akan?

Hva tenker du om jeg sier Hurtigrutens Roald Amundsen? Hva med Vinmonopolet og finn.no? Eller hva med Ryanair?

Dette er aktører som skårer lavt eller høyt på omdømmekåringer, eller som har opplevd et kraftig fall i omdømmet. Her har kommunikasjonsavdelingene hatt travle dager.

Hos Akan jobber vi mye med vårt eget omdømme. Gjennom tiårene som har gått siden starten i ’63, har vi endret oss i takt med norsk arbeidsliv. Likevel opplever vi at gamle «sannheter» løper foran oss, som til tider gjør jobben vår litt mer utfordrende.

«Alvorlig», «festbrems», «kjedelig»!

Nei, det stemmer ikke!

Som en klok bedriftslege har sagt; «Det Akan hjelper arbeidsplasser med, handler om å bry seg om hverandre».

 

Vi låner ut kampdrakta vår

Som kompetansesenter deler vi både av vår kunnskap og erfaring. Og vårt navn og vår merkevare. Kanskje har du hørt om en Akan-kontakt?

En Akan-kontakt er ikke ansatt hos oss, men er en “vanlig” ansatt i en bedrift som viderefører arbeidet med forebygging og hjelp innen rus- og spillproblematikk på sin arbeidsplass. Ofte har de denne rollen på grunn av et personlig engasjement, eller fordi de for eksempel er verneombud. Det kan sammenlignes med andre frivillige roller i arbeidslivet.

Poenget er: Disse personene er også med på å påvirke vårt omdømme. Mange ser ikke, og vet ikke, skillet mellom en “Akan-kontakt” og en rådgiver hos Akan kompetansesenter. Navnet vårt er der uansett.

Det er litt skummelt å låne bort kampdrakta si. Men verdien av å dele tror vi på, og står stødige i.

 

  • Vil du lære mer om rollen som Akan-kontakt? Hør denne episoden av vår podkast #tapraten:


Skrevet av: Cathrine Kanck-Vårdal

Senior kommunikasjonsrådgiver ved Akan kompetansesenter.