Hopp til innhold
Akan logo

Policy for rusmiddelbruk og spill

Hva gjør du hvis en kollega lukter alkohol – eller du ser kokain på jobbfesten?

En tydelig policy for rusmiddelbruk og spill gjør arbeidsplassen din bedre forberedt på slike situasjoner. Den bidrar til et trygt arbeidsmiljø, forebygger uheldige hendelser og beskytter virksomhetens omdømme.

En policy beskriver hva som er akseptabel atferd på jobb og i sosiale situasjoner, og bidrar til å skape trygghet for både ansatte og ledere. Det er lettere å håndtere bekymringer og konkrete hendelser dersom dere i forkant har diskutert hvordan dere gjør det. Hensikten er å ivareta ansatte ved å forebygge problematisk bruk av rusmidler og spill, som igjen reduserer fravær og hindrer frafall.

Tenk deg at du er på en jobbfest og du ser en kollega ta kokain. Hva gjør du? Eller du kjenner at det lukter alkohol av en kollega når dere skal inn i et møte. Skal du si noe? Med en tydelig policy vet alle hva som gjelder, og ledere vet hvordan slike situasjoner skal håndteres.

Hva bør en policy inneholde?

Innled med å fortelle hensikten med å ha en policy. Koble det gjerne opp mot virksomhetens verdier og at det handler om å skape en ivaretakende kultur. En tydelig policy bør beskrive virksomhetens holdning til bruk av rusmidler og spill:

  • I arbeidstiden og på arbeidsplassen.
  • I sosiale situasjoner som jobbfester, reiser og seminarer.
  • På fritiden - hvis det påvirker jobbprestasjon, sikkerhet og omdømme negativt.

Slik kommer dere i gang

Start med å diskutere hvordan dere vil ha det når dere drikker alkohol sammen i sosiale situasjoner. Videre må dere bli enige om hva dere skal gjøre dersom noen er påvirket i arbeidstiden, og hva slags holdning dere vil ha til illegale rusmidler og dopingmidler. Snakk også om eventuell risiko ved bruk av vanedannende legemidler.

Ta med både ledelse og ansatte i diskusjonen fordi en policy må være forankret hos begge parter i virksomheten. Arbeidsmiljøutvalget eller andre partssammensatte utvalg eller møteplasser er gode steder å starte.

Refleksjon: Hvordan er situasjonen på din arbeidsplass?

Er det greit å være bakfull på jobb?
Har dere en kultur som gjør det lett å si ifra om ubehagelige situasjoner?
Vet alle hva som skjer hvis noen møter påvirket på jobb?

Hvordan gjøre policyen kjent?

Kommuniser tydelig og snakk om policyen på personalmøter og ledermøter. Bruk gjerne Akans dilemmafilmer og verktøy som inspirasjon og utgangspunkt for diskusjon. Inkluder policyen i det øvrige HMS- og IA-arbeidet, og bruk arbeidsmiljøundersøkelser for å diskutere temaet. Informer om policyen og snakk om innholdet slik at alle forstår hva det betyr.

Dersom policyen ikke følges

Det er leders ansvar å reagere dersom policyen ikke følges. Reaksjonen vil avhenge av hva som har skjedd og hva som står i deres policy og arbeidsreglement. Mulige reaksjoner kan være: 

  • Ta en samtale så raskt som mulig og finn ut hva som har skjedd. Ofte er en samtale nok til å sette i gang endring. 
  • Gi en advarsel dersom arbeidsreglementet eller policyen er brutt. 
  • Ved påvirkning må vedkommende sendes hjem på en forsvarlig måte.

Ønsker du å vite mer? Ring oss på vår veiledningstelefon 22 40 28 00, eller send oss en direktemelding.