Hopp til innhold
Akan logo

Individuell Akan-avtale

En støtte for ansatt og arbeidsgiver.

En individuell Akan-avtale er en avtale mellom arbeidsgiver og ansatt for å sikre tett oppfølging ved rus- og spill problem i arbeidstiden. Målet er å støtte den ansatte i tilfriskning og jobbmestring, samtidig som virksomheten ivaretar helse, miljø og sikkerhet.

En ansatt har flere ganger kommet påvirket på jobb og har brutt bedriftens policy. Etter noen samtaler med nærmeste leder blir de enige om en Akan-avtale som sikrer oppfølging og støtte for å endre situasjonen.

Når brukes en Akan-avtale?

Det er flere innganger til å tilby en individuell Akan-avtale:

  • Ved brudd på policy eller arbeidsreglement
  • Etter en bekymringssamtale dersom vedkommende ønsker hjelp
  • Når en ansatt selv ber om hjelp

Hver Akan-avtale må tilpasses individuelt – bak avtalen står et menneske med ulike utfordringer og behov.

Arbeidsplassen kan være en viktig og god hjelp for en ansatt som er i ferd med å utvikle, eller har et rusmiddel- eller spilleproblem. En bekymringssamtale eller en tilbakemelding kan for noen være nok til å sette i gang endring eller reversere et begynnende problem. For andre kan en samtale med bedriftshelsetjeneste eller lege være god hjelp. Der kan de få en god kartlegging og videre henvisning til behandling ved behov.

Hva inneholder en Akan-avtale?

En individuell Akan-avtale bør inneholde:

Formål og bakgrunn – hvorfor avtalen er inngått.
Hvem som er involvert – nærmeste leder, personen selv og lege.
Anbefalt behandling – utredning hos lege og oppfølging av anbefalt behandling.
Varighet – anbefalt varighet er 2 år, med sletting av opplysninger etter avslutning.
Oppfølging – hyppighet av møter og samtaler.
Eventuelle kontrolltiltak – og justeringer i arbeidsoppgaver.
Skriftlig avtale – signert av både arbeidsgiver og ansatt.

Det er viktig å bruke tid på utformingen av Akan-avtalen. Gi tydelig informasjon om hensikt og innhold, og betenkningstid for den ansatte. Nærmeste leder har ansvar for at Akan-avtalen utformes, følges opp og evalueres underveis.

Samarbeid i team

Når en Akan-avtale inngås, bør den ansatte få støtte fra et team. Nærmeste leder har hovedansvaret, men andre ressurspersoner som for eksempel Akan-kontakt, HR eller tillitsvalgt kan involveres dersom den ansatte selv ønsker det.

Fastlege eller behandlende lege er en viktig faglig ressurs og bør være med i oppfølgingen. Alle involverte må forplikte seg til taushetsplikt og samarbeid.

Personvern og GDPR - hva må ivaretas?

Siden Akan-avtaler kan inneholde helseopplysninger, må de følge GDPR-reglene:

  • Behandlingsgrunnlag: Samtykke fra den ansatte
  • Retten til å trekke samtykke tilbake når som helst
  • Rettigheter til innsyn, retting og sletting av opplysninger
  • Informasjon om mulighet til å klage til Datatilsynet
Ida står med headset og snakker i veiledningstelefonen.

Ønsker du å vite mer? Ring vår veiledningstelefon
22 40 28 00, eller send oss en direktemelding