Det er din jobb som leder å ta praten når du er bekymret for en ansatt!

Publisert: 06.11.2016

Du er leder og du er bekymret for at en ansatt har problemer knyttet til alkohol. Du har lagt merke til noen endringer på jobb. I tillegg er det noe som ikke er helt som det skal være i sosiale sammenkomster. Skal du gjøre noe? Eller tenker du at det sikkert går over?

 

Alkohol – en privatsak?

En undersøkelse gjennomført av Sentio i mars, på vegne av Akan kompetansesenter, viste at 1 av 4 ledere var usikre på hva de skulle gjøre i situasjoner lignende de beskrevet over, og derfor endte opp med å ikke gjøre noen ting. For deg som er i tvil; i det øyeblikket ansattes alkoholbruk får konsekvenser for de arbeidsoppgavene de er satt til å gjøre, er ikke lenger alkoholbruk et privat anliggende, men din jobb som leder å ta tak i.

Det er muligens i dette krysningspunktet mellom hva som oppleves som privat og hva som er jobbens ansvarsområde, at vegringen for å handle oppstår. Det å skulle mene noe om andres alkoholbruk kan virke skremmende, og mange ledere vet ikke hvordan de skal gå frem for å formidle sin bekymring. Mange er kanskje redde for hvordan den ansatte kommer til å reagere når man tar samtalen. Da kan vi imidlertid informere om at undersøkelsen fra i vår viste at 1 av 2 ansatte reagerte med takknemlighet for å bli sett.  Med andre ord bør ikke du som leder være bekymret for å ta praten. Du gjør faktisk din ansatt en bjørnetjeneste dersom du ikke gjør det.

 

Bygg ned terskelen for å snakke sammen

Mange virksomheter er opptatt av et godt arbeidsmiljø. Vi tilbringer tross alt mange timer sammen på jobb og det er viktig at vi trives i lag med hverandre. På en annen side er det også viktig at det skapes et arbeidsmiljø hvor terskelen er lav med tanke på både å formidle en bekymring, sett fra leders ståsted, men også at ansatte opplever at det er rom for å si ifra selv dersom de har utfordringer i livet.

Det er verdt å merke seg at det er mye en arbeidsplass kan gjøre før problemer oppstår, hvis de overhodet gjør det.  Det å jobbe med Akan er ikke ensbetydende med problemer, misbruk og brannslukking. Det aller viktigste er å jobbe med kulturen på arbeidsplassen og å snakke sammen. Mange arbeidsplasser er svært forskjellige. Noen er nøkterne hva gjelder alkohol. Andre steder er kanskje mer fuktige. Men hva så?

Vi anbefaler virksomheter først og fremst å sette ord på hvordan de vil ha det hos seg. Hva tenker dere er greit, og hva er ikke greit, med tanke på alkohol i sosiale sammenkomster slik som kurs, konferanser og lønningspils? Vi får mange henvendelser på vår veiledningstelefon fra ledere og medarbeidere på bakgrunn av at slike sammenkomster ikke helt har gått etter planen. Men hvordan kan man vite hva «planen» er dersom man ikke har snakket sammen på forkant?

 

Hvis ikke deg, hvem da?

En bekymring kan eksempelvis bunne i endringer i humør, atferd, sykefravær eller jobbprestasjoner. Slike endringer kan skyldes mange andre ting enn problemer knyttet til alkohol, spill eller andre rusmidler. Nettopp derfor er det gunstig å ta en prat så tidlig som mulig, slik at man kan hjelpe/unngå misforståelser/komme tidlig inn…. Som sagt, mange reagerte med takknemlighet når leder tok praten. Hvis ikke du tar praten, hvem gjør det da?


Skrevet av: Pål Henrik Kristiansen

Kommunikasjonsrådgiver i Akan kompetansesenter. M.A i kommunikasjon, med spesialisering i retorikk og public relations. Erfaring fra undervisning på universitetsnivå i USA og Norge.