En ny rapport sier oss noe om hvordan bedrifter erfarer å ha individuelle Akan-avtaler. Tallene er fra avtaler som pågikk hele eller deler av 2022.
Vi mottok 199 svar fra små, mellomstore og store organisasjoner i ulike sektorer.
Rapporten gir en oversikt over hva som kjennetegner enkeltsakene, og sier noe om utviklingen fra tilsvarende undersøkelser gjennomført i 2017 og 2021.
Dataene gir ikke grunnlag for å si noe om forekomsten av problematisk bruk av alkohol, narkotika, legemidler, spill eller doping. Heller ikke hvilket Akan-arbeid som gjøres i de enkelte virksomhetene som har besvart. Hensikten med rapporten er å gi en oversikt over hva som kjennetegner enkeltsakene, og å se utviklingen fra tilsvarende undersøkelser gjennomført i 2017 og 2021.
Hjelp gjennom individuelle Akan-avtaler
Ett av trinnene i den velprøvde Akan-modellen er å tilby hjelp til ansatte med problematisk bruk av alkohol, narkotika, legemidler, spill eller doping.
Anbefalingen er å tilby en individuell Akan-avtale, som er en oppfølgingsavtale mellom den ansatte med problematisk bruk og dennes nærmeste leder. Formålet er å hjelpe den ansatte, sikre tett oppfølging, samtidig som den ansatte beholder jobben. Begge parters interesser og situasjon skal ivaretas i avtalen.
Vår anbefaling er også å koble på lege for en vurdering av behov for behandling.
Stort sett går det bra
Svarene i den nyeste undersøkelsen viser at hele ni av ti fortsatt var i jobb ved årets slutt. Ser vi på tidligere undersøkelser og historiske data vi har, framkommer at mellom 70-90 % fortsatt er i jobb ved årets utløp. Dette er et viktig bidrag til å hindre at yrkesaktive faller ut av arbeidslivet.
Når det ikke går bra, er årsaken ofte at tilbudet om hjelp har kommet for sent.
Økning i antall avtaler inngått basert på at den ansatte selv ber om hjelp eller bekymringssamtaler
I siste undersøkelse framkommer at én av to avtaler var inngått med bakgrunn i at den ansatte selv hadde bedt om hjelp eller at lederen har snakket med vedkommende. Dette er en hyggelig økning sammenlignet med tidligere undersøkelser. En indikasjon på at lederne i de aktuelle virksomhetene tar bekymringssamtaler, og at bedriftene har klart å skape en kultur med tillit og trygghet slik at ansatte tør å fortelle om utfordringer.
Den øvrige halvparten hadde utgangspunkt i brudd på arbeidsreglementet eller policy.
Andre funn: