For mange er alkohol en selvsagt del av det jobbrelaterte sosiallivet, og det føles naturlig å møte kollegaer for en øl etter arbeidstid. Samtidig rapporterer FHI (2019) at mer enn 1 av 10 norske arbeidstakere opplever drikkepress i jobbsammenheng. Like mange har uteblitt fra sosiale arrangementer på grunn av alkoholbruk og følt seg ekskludert på grunn av dette i jobbsammenheng. Videre er det bare et mindretall som ønsker å kutte ut alkoholen helt av hensyn til arbeidstakere som ikke drikker.
Å inkludere gode alkoholfrie varer på jobbfester, eller å passe på at barene man legger lønningspilsen til har slike varer tilgjengelig, er et enkelt grep for å skape en mer inkluderende sosial arena for de ansatte. En likestilling av alkoholholdige og alkoholfrie drikkevarer kan ha en rekke positive effekter, men dette innebærer at man har et variert og smaksrikt utvalg tilgjengelig. Dette kan for eksempel inkludere alkoholfri øl, kombucha, drinker med alkoholfri sprit, cider og musserende te. Som følge av et økende samfunnsfokus på personlig helse har etterspørselen etter drikkevarer med lite eller ingen alkohol, kalt “no & low”-produkter, vært i kontinuerlig vekst. Produsenter og serveringssteder har måttet tilpasse seg for å vise at de tar forbrukerne på alvor, og det er ikke lenger vanskelig å få tilgang på et stort utvalg av alkoholfrie produkter av høy kvalitet.
På en fest hvor man kan velge mellom femten alkoholholdige drikkevarer, men bare mellom Farris og brus om man velger alkoholfritt, er det lett å skille seg ut. Det er ikke i like stor grad tilfelle om man har flere alkoholholdige drikkevarer tilgjengelig og heller sitter med en alkoholfri IPA eller frisk drink i hånden. En økt bevissthet rundt alkoholfrie produkter bidrar dermed til å viske ut skillet mellom de som drikker alkohol og de som ikke gjør det. Alle er på fest for å gjøre det samme – å kose seg i godt selskap.
Selv om gode alkoholfrie produkter ikke nødvendigvis løser problemene tilknyttet drikkepress og ekskludering i seg selv, kan det være et viktig første steg for at de som ikke ønsker å drikke alkohol føler seg mer velkomne. I tillegg kan det bli mer aktuelt for de som vanligvis drikker alkohol å ta seg en alkoholfri fest innimellom, eller å bytte ut en eller flere enheter med noe alkoholfritt i løpet av kvelden. Videre foreslår totalforbruksteorien at tilstedeværelse av personer som drikker lite eller ingen alkohol kan ha en allmennpreventiv funksjon ved å trekke ned totalkonsumet og dermed være en beskyttelsesfaktor mot uønskede hendelser (Fekjær, 2009).
Instagram-kontoen BedreUten, utviklet av den rusforebyggende organisasjonen Juvente, er en inspirasjonsbank for smakfulle alkoholfrie drinker og produkter. Her finner du garantert noe du selv og kollegaene dine vil like, og som vil skape en bedre fest for alle involverte.
Kilder brukt:
Fekjær (2009). Rus: bruk, motiver, skader, behandling, forebygging, historie. Oslo: Gyldendal Akademisk
FHI (2019). Alkohol og arbeidsliv II. Bruk, konsekvenser og retningslinjer ved ulike typer arbeidsplasser i Norge. Hentet fra https://www.fhi.no/publ/2019/alkohol-og-arbeidsliv-ii.-bruk-konsekvenser-og-retningslinjer-ved-ulike-typ/