Test deg selv: hva vet du om den nødvendige samtalen? | Akan.no

Test deg selv: hva vet du om den nødvendige samtalen?

Vanskelig samtale

Det skorter ikke på bekymringer i norsk arbeidsliv. Det skorter ikke på ledere som ser. De opplever endringer hos ansatte og de ser at de ikke har det bra. Det er mange ledere som bruker tid og energi på å bekymre seg for hva det kan handle om – er det jobben eller noe i privatlivet som ikke er så bra? Men terskelen fra bekymring til handling er høy for mange. Så høy at man ikke orker å ta tak, i frykt for å ikke nå opp og falle ned igjen.

Men når du føler deg utrygg, anbefaler vi deg om å søke råd! Snakk med noen som kan veilede deg i forberedelsen og til selve gjennomføringen av samtalen. Den «verste» delen er gjerne fasen før du kommer i gang. All den grublingen og tankespinnet som drar deg i alle retninger og som får deg til å tvile; tvile så mye at du utsetter samtalen en gang til.
Poenget er å gjennomføre samtaler på et tidlig tidspunkt, basert på bekymring. Leder må ta ansvar for å følge opp sine mellomledere og bidra til at de har nødvendig kunnskap og tar samtaler heller for ofte, enn for sjelden.

Hva vet du forresten om den nødvendige samtalen? Sjekk dine og aller helst også dine lederkollegers kunnskaper i denne kahoot-quizen.

Er du usikker på hvordan ta samtalen? Søk råd og veiledning, for eksempel hos oss i Akan kompetansesenter


Skrevet av: Camilla Bakkeng

Fag- og kommunikasjonsleder ved Akan kompetansesenter. Utdannet sosionom med engasjement for organisasjonsutvikling.