Vi har åpenbart vekket tørsten etter alkoholfritt øl på norske arbeidsplasser nå i november, for nå får vi daglig spørsmål om de kan kjøpe øl av oss. Et mildt sagt uvanlig spørsmål for oss å få. Men det er også gode grunner for at de spør.
Med årets julebordkampanje har vi sendt ut 250 sixpacks med øl til ledere i små og store bedrifter i hele landet. Seks deilige alkoholfrie øl – Brygget for ettertanke. De smaker godt, men prosenten på disse ølene er litt vanskelige å svelge enn andre.
300.000 dropper jobbfesten hvert år på grunn av dårlig drikkekultur på jobb. 12% oppgir at de har opplevd drikkepress i jobbrelaterte situasjoner. 37% mener det er problematisk at kolleger drikker seg fulle på jobbfester og 44% av unge voksne synes det er ubehagelig å takke nei til alkohol på fest. Statistikken har vi plassert på både “Illevarslende IPAer” og “Brysomme birras”, for å øke bevissthet hos norske ledere.
Vi jobber ikke for et totalavhold på sosiale sammenkomster i norsk arbeidsliv. Vi ønsker heller ikke å ta bort gleden ved jobbfester. Men vi må likevel våge å snakke om risikoen og baksiden ved jobbfesten, for den oppleves ikke like hyggelig og inkluderende for alle. Dårlig kultur er smittsomt. Alkoholen kan øke smittefaren, hvis vi ikke har et bevisst forhold til det.
Basert på henvendelsene så langt i løpet av årets julebordkampanje er åpenbart tørsten etter å snakke om drikkekultur på jobb vekket. De daglige forespørslene vi har fått, kommer først og fremst fra ansatte i norsk arbeidsliv som blir inspirert til å snakke om drikkekulturen på sin arbeidsplass.
Mange av lederne jeg møter forteller at de synes det er vanskelig å ta initiativet til en slik prat. Noen ønsker ikke å være moraliserende, eller er redd for å fremstå slik. Andre synes det er utfordrende fordi de opplever at det er for privat. Eller argumenterer med at “det var verre før”.
Jeg møter også tillitsvalgte, verneombud og HR-medarbeidere som opplever at lederne ikke ser behovet, eller ikke vil anerkjenne at de negative konsekvensene også kan oppstå blant deres ansatte. En ikke uvanlig kommenter – “Vi har ikke slike problemer hos oss”
Kanskje er det sant. Kanskje har de rett. Men min erfaring er at selv om leder ikke er kjent med det, så kan det likevel oppstå ting i sosiale sammenkomster som ikke blir meldt fra om, og ikke tatt tak i. Undersøkelsene som statistikken i kampanjen bygger på viser at dette foregår i alle bransjer, både i privat og offentlig sektor.
På en jobbfest så er det ikke uvanlig at “hierarkiet” kan bli snudd på hodet. De som tar initiativ til sosiale sammenkomster, eller som “leder an” drikkekulturen er ikke nødvendigvis de samme som i arbeidshverdagen for øvrig. Men som er leder har du fortsatt et ansvar, også i disse situasjonene.
Til deg som ønsker å kjøpe ølen vår, så må vi dessverre svare nei. Det er ikke et kommersielt produkt som er til salgs. Ølen er brygget og utviklet som et virkemiddel i vår kampanje for å sette fokus på drikkekultur i norsk arbeidsliv.
Likevel har vi informasjon, gratis verktøy og materiell som du kan brukes for å få i gang gode samtaler om drikkekulturen på din jobb. På kampanjens landingsside finnes kampanjevideo, tall, konkrete råd og faktainformasjon som kan brukes til å innlede en prat om temaet.