Hvordan håndterer du disse dilemmaene? | Akan.no

Hvordan håndterer du disse dilemmaene?

  • Skal man si ifra til leder dersom en kollega møter på jobb i bakrus?
  • Er det greit å drikke seg full sammen med kunder eller forretningsforbindelser?

 

Alkohol er utbredt i Norge og i arbeidslivet har vi mange anledninger til å drikke sammen. Nylig publiserte VG en sak der Jonas Gahr Støre blant annet sa at

  • 40 prosent av alkoholforbruket er knyttet til jobb på ulike måter. Det utløser sykefravær, sykehusinnlegger og psykiske problemer. Alkohol bremser dermed også lønnsomhet og produktivitet i bedriftene våre.

Når såpass mye av alkoholforbruket er knyttet til arbeidslivet er det desto viktigere å kunne sette ord på hva som er greit og ikke greit på arbeidsplassen. Men hvordan kan vi sette i gang med dette, tenker du kanskje?

Du trenger ikke lete etter svaret lenge. I dag lanserer vi nemlig «Dilemmaverktøy» som består av som består av filmer, diskusjonstemaer samt tips og råd knyttet til dilemmaer som omhandler arbeidsrelatert alkoholbruk og bakrus. Dette verktøyet hjelper ledere og ansatte i å reflektere rundt alkoholkultur, hva som er greit og hvilke enkle grep som kan gjøres for å hindre uønskede situasjoner. Verktøyet gir også tips og råd om hvordan håndtere vanskelige situasjoner knyttet til alkoholbruk.

Verktøyet er gratis, lett å bruke og ikke minst er det relevant for små og store virksomheter i alle bransjer. Du finner verktøyet ved å klikke deg inn på www.dilemmaverktoy.no.

Når du får anledning til å prøve verktøyet i din virksomhet, eller bare kikket gjennom det på egen hånd, har vi gjerne lyst til å høre hva du synes. Legg igjen en kommentar da vel på vår Facebook side, Twitter eller på Youtube.

Vi snakkes!


Skrevet av: Pål Henrik Kristiansen

Kommunikasjonsrådgiver i Akan kompetansesenter. M.A i kommunikasjon, med spesialisering i retorikk og public relations. Erfaring fra undervisning på universitetsnivå i USA og Norge.