— Hvordan har dere tenkt å ta vare på meg? | Akan.no

— Hvordan har dere tenkt å ta vare på meg?

Hvordan har dere tenkt å ta vare på meg?

For noen måneder siden fikk jeg ett par telefonhenvendelser fra to rekrutterere. Den potensielt nye lederen og rekruttereren ble spurt i to forskjellige jobbintervjuer om «hva vil bedriften tilby meg hvis jeg utvikler avhengighet til ett eller annet rusmiddel?».

Slik jeg fikk det beskrevet i en trivelig prat så «innrømmet» intervjuer at dette har hun aldri blitt spurt om før, eller tenkt på.

— Ja, hva sa du da, da? spurte jeg der jeg satt med veiledningstelefonen. Litt stillhet i telefonen, og så sier rekrutterer, kanskje i mangel på ett godt svar eller som ren ryggmargsrefleks:

— Jeg sa: «Ja, har du ett slikt problem …?».

Svaret fra kandidaten var omtrent slik: «nei, jeg har ikke et slikt problem, men jeg vil gjerne vite hvordan arbeidsplassen vil ta vare på meg hvis jeg får en utfordring».

Rekruttereren brakte ordet «moderne» på bordet. — Det er noe moderne i det å ta vare på de ansatte i alle livets faser, både i oppturer og nedturer, sa hun. — Og det er åpenbart forventet, la hun til.

— Ja, det er noen forventninger til arbeidsgiver. Men det er det jo begge veier, både formelle og uformelle, lovfestede og ulovfestede, la jeg til.

Så fortsatte vi å prate litt til før rekrutterer avsluttet med: — Takk. Fint med en prat, jeg ringer igjen.

Som rådgiver hadde jeg vel egentlig ikke fått noe spørsmål i det hele tatt – vi hadde bare en fin prat om livet, hennes bransje, men først og fremst om forventninger. Som også var tema på årets Akandag i forrige uke.

 

Ingen vil være umoderne

Å drive med forebygging og Akan-arbeid er ganske moderne – og nå fikk vi det bekreftet nok en gang.

Du jobber i en virkelig moderne virksomhet hvis dere får til noe i denne retningen. Kanskje med noen famlende forsøk, usikkerhet, men uansett på vei til bedre systemer og kvalitet. Og så blir det kanskje litt lettere å svare den neste som spør om «hvordan har dere tenkt å ta vare på meg» neste gang. For å avklare forventninger begge veier.

Før eller siden blir det å ikke ha noe godt svar på dette umoderne. Ingen vil være umoderne – så det er bare å ta kontakt så skal vi hjelpe deg å være moderne!


Skrevet av: Kristian Svendsen

Seniorrådgiver i Akan kompetansesenter. Jobbet mange år i bedriftshelsetjeneste.