London-studie viser at puben etter jobb er viktig for karrieren. Hvordan er det i Norge? | Akan.no

London-studie viser at puben etter jobb er viktig for karrieren. Hvordan er det i Norge?

En studie om norske kvinner som jobber i London, viser hvor viktig tilstedeværelse på puben etter jobb er for karrieren. Kan vi se de samme tendensene i Norge? Vi tok samtalen under Arendalsuka med NHO reiseliv.

 

I mange bransjer er representasjon og networking helt avgjørende for karrierebygging. Ikke sjeldent skjer dette i form av lunsjer, middager, after-work og andre sosiale samlinger utenfor kontoret. Hvor viktig er egentlig alkohol i disse settingene?

Under vårt Arendalsuka-arrangement “Karrierebygging i baren” med NHO reiseliv og KoRus-rådgiver Silje Lill Rimstad, ble tematikken aktualisert med en studie publisert i 2021 utført av sistnevnte.

– I England er puben et utvidet kontor, sier Rimstad.

Hun har sammen med to andre forskere intervjuet åtte norske kvinner som jobber i London om hvordan drikkekulturen i jobbsammenheng er der, i tillegg til feltarbeid på after-work puber.

Silje Lill Rimstad har forsket på pubkulturen i arbeidslivet i England.

 

Fra kaldt kontor, til varm pub

De hadde noen interessante funn: På kontoret var de formelle, høflige og distanserte. Så ble de invitert på puben. Der var det en varm atmosfære blant de ansatte, hierarkiet ble brutt og alle snakket med alle.

– Dette er et viktig sted å være for min karriere, merket de norske.

De norske ansatte utviklet etter hvert noen strategier for ikke å bli for fulle. De valgte ofte å spandere den første runden, slik at de hadde bidratt økonomisk og sosialt. Da ble det både lettere å velge alkoholfritt senere på kvelden, og å gå hjem litt tidligere. En annen utfordring ble å balansere pub etter jobb med familieforpliktelser.

– Er det sånn at alkohol + arbeidsliv = sant? Da blir mange ubevisst ekskludert. Hvor bevisste er vi på dette? spurte Rimstad, og dro en parallell til Arendalsuka.

– Jeg tror vi senker skuldrene ved å holde et glass vin. Dette vi er på nå, er Norges største networking-arena. Mange tar seg nok et glass for å få nye relasjoner.

“Lederansvar å snakke om dette på jobb”

Sammen med NHO reiseliv og Akan-direktør Elisabeth Ege, diskuterte de tre alkoholens rolle i det norske arbeidsliv. Fag- og kommunikasjonsleder i Akan, Camilla Lynne Bakkeng, styrte samtalen.

– Hvem skal ta initiativ til å sette grenser og snakke om dette på en arbeidsplass?

– Hos oss er det ledergruppen og HR. De tar samtaler før fester, og kanskje har vi fester på dagtid. Vi har klare retningslinjer for hva som er greit og ikke. Det har vi her på Arendalsuka også. Det er ikke lov å være synlig beruset, forklarte Ole Michael Bjørndal, fagdirektør for næringspolitikk i NHO reiseliv.

Han drikker ikke alkohol selv og har merket hvordan ting har endret seg.

– Mange flere velger alkoholfritt. Det har blitt bedre, men det er fortsatt en vei å gå. Legg heller vekt på opplevelser med jobben. De færreste har problemer med alkohol, så det er ikke noe man skal unngå, men gjør det annerledes.

Silje Lill Rimstad er enig i at dette er et lederansvar.

– Det må tas opp jevnlig med de ansatte. Slik endres kulturer. Og snakk om forventningene. Mange ledere tenker nok at vår virkelighet er lik de andres. «Jeg opplever ikke drikkepress og forventninger». Det kan være helt annerledes for de ansatte, sier hun.

 

Seksuell trakassering

– 7 prosent har opplevd uønsket seksuell oppmerksomhet i jobbsammenheng. Er vi flinke nok til å snakke nok om det?

– I henhold til arbeidsmiljøloven er man pålagt å ha en rutine for hvordan bedrifter håndterer seksuell trakassering, sier Bjørndal i NHO.

– Bedrifter synes det er vanskelig å snakke om temaet alkohol generelt. Da kan vi spørre oss om hvorfor det? Det er kjipt å være moraliserende, ha pekefinger, men det handler også om kunnskap. De vet ikke hvordan de skal si det og ta det opp, sier Ege i Akan.

Vi i Akan er ofte i kontakt med ledere- og HR som ikke vet hvordan de skal snakke om dette med sine ansatte.

– Til syvende og sist, å snakke om det er ikke farlig. Kjenn medarbeiderne dine. Noen kan ha et vanskelig forhold til alkohol. Vær tydelige, sier Rimstad.

– Snakk om hvordan dere vil ha det, og vær sikker på at alle ansatte vet om rammene. Ikke minst; hva skal skje om noen bryter rammene? avslutter Ege.


Skrevet av: Julie Sørensen Molvik

Kommunikasjonsrådgiver i Akan kompetansesenter