Nå må jeg ikke bli drita og drite meg ut | Akan.no

Nå må jeg ikke bli drita og drite meg ut

illustrasjonsbilde

Vi har alle kjent på det. Du har fått deg ny jobb. Kanskje er det din første. Det nærmer seg den første arbeidsdagen og du er spent og gleder deg, men også litt nervøs og gruer deg litt. Stadig flere spørsmål dukker opp, men hva er svaret?

 

Det viktige førsteinntrykket

Den samme blandingen av følelser lekte i meg for litt siden. Jeg hadde signert kontrakt. Jeg hadde fått jobben. Ekstra hyggelig var det å bli inkludert og ønsket velkommen til sommerfesten, selv om det fortsatt var to måneder til min første arbeidsdag.

Alle på festen kjenner hverandre, men jeg kjenner ingen. Hva kan jeg forvente? Hva forventes av meg? Hva er kleskoden? Skal jeg være kompis eller kollega? Er det greit å drikke alkohol? Driter jeg meg ut om jeg takker nei til alkohol? Blir jeg festløve eller festbrems? Skal jeg ta med alkoholen selv? Må jeg som ny dra kortet og sette i gang tequila-racet? Hæla i taket og fylla til langt på natt? Nachspiel på kontoret? Det koker over av ubesvarte spørsmål …

 

Når Google svikter deg

Jeg skal møte mennesker jeg skal samarbeide med og omgås mange timer i uken, i flere år fremover. Det føltes ekstra viktig å bli likt og gjøre ting riktig. Ekstra viktig å etablere det perfekte førsteinntrykket. Det skortet ikke på tips og råd da jeg spurte Google om hvordan jeg burde gå frem for å gi et godt inntrykk da jeg skulle begynne i ny jobb. Alt fra toppledere i store konsern til kvinneguiden.no var på tilbudssiden. Og de fleste ga de samme gode svarene. Men min utfordring hadde ingen svaret på. Mitt første møte med den nye arbeidsplassen var ikke den vanlige første-dag-på-jobben-dagen. Det var jobbfesten.

 

Kollega eller kompis?

Som ny i en jobb blir man gjort kjent med arbeidsreglement og de formelle reglene. Men i de sosiale relasjonene mellom kollegaer finnes det kanskje et annet sett med «do’s and don’ts». De må du lære deg selv. Sommerfest, lønningspilsen og lignende situasjoner beveger seg ofte i gråsonen mellom arbeidstiden og fritiden. Det organisatoriske hierarkiet kan bli snudd på hodet. Initiativtakeren i sosiale sammenhenger er ikke nødvendigvis den samme som i arbeidshverdagen. Min erfaring er at fester i jobbsammenheng kan ha en annen indre justis, og kanskje må man ta valget om å være mest kollega eller mest kompis.

 

Uten flokken er du sjanseløs

Vi mennesker er flokkdyr og beveger vi oss mellom ulike flokker med ulike normer og regler hele tiden. De fleste av oss vil oppføre oss annerledes fra flokk til flokk, enten det er familien, venner, fotballaget eller på jobb. Vi følger de sosiale kodene. Slik jeg kjenner meg selv, og min erfaring som sosionom, er vi mennesker villige til å strekke oss langt for å bli akseptert og godt likt. Vi søker annerkjennelse og tilhørighet. Vi gjør alt for å bli godtatt av flokken. Som ny i en jobb vil kollegafelleskapet være en ny og ukjent flokk. Hvor langt er du villig til å gå? Vi adopterer raskt, og kanskje også ubevisst, den lokale kulturen uten å tenke oss om. Så kanskje kan du tenke over dette:

 

Mine tips til den første jobbfesten:

  • Fokuser på det positive. Husk at festen er en fin anledning til å bli kjent med dine kolleger og la dem bli kjent med deg.
  • Som ny er det lov å være nysgjerrig. Ikke vær redd for å spørre kollegaer eller din leder hva du kan forvente deg.
  • Ha respekt for dine egne grenser.
  • Ikke tenk at du må være den siste som går for å unngå å gå glipp av noe. Det kommer garantert flere jobbfester.

Tenker du over dette på forhånd unngår du kanskje å bli husket for å ha lagt an på en kollega og bli sendt hjem i taxi av sjefen.


Skrevet av: Stian Fjerdingen

Seniorrådgiver i Akan kompetansesenter. Han er utdannet sosionom og har bachelorgrad i drama og teater. Fjerdingen har erfaring med helsefremmende psykososialt arbeid blant minoriteter, og er opptatt av å utfordre tabuområder og forebygge opplevelse av skam i møte mellom enkeltmennesker og samfunnet.