Ny podkast-episode: Hjemmekontor vs. kontor - regler eller frie tøyler? | Akan.no

Ny podkast-episode: Hjemmekontor vs. kontor – regler eller frie tøyler?

Hos Kongsberg Digital går fleksibilitet og oppgaver, foran når og hvor jobben gjøres. Hva kan vi lære av bedriften som hadde hjemmekontor og hybridløsning lenge før pandemien?

 

– Vi jobber med å utvikle en kultur hvor tid og sted ikke er så viktig, men et fokus på oppgaver, sier Kristin Ruud, HR-direktør i Kongsberg Digital (KDI).

KDI leverer IT-tjenester, med kontorer spredt rundt i hele verden. De fleste er ingeniører og teknologer, med mye kontorjobbing. Siden oppstart for 5,5 år siden, har de vært opptatt av fleksibilitet, hvor det er opptil hver enkelt ansatt om de ønsker å jobbe hjemmefra eller være på kontoret.

Det betyr på ingen måte at kontoret er glemt, og at “alle” velger hjemmekontor.

– Vi har prøvd å leke litt med utradisjonelle metoder for å skape en interesse for at kontoret er ikke det samme som hjemme. Vi har turt å eksperimentere litt.

Måtte gjøre endringer

Men også KDI merket at de måtte gjøre noen endringer etter pandemien. Ett av grepene de gjorde, var det motsatte av hva mange bedrifter har gjort: De økte arealet på kontoret.

– Vi utformet kontoret helt annerledes, hvor vi la opp til et aktivitetsbasert kontor med ulike opplevelser.

Her snakker vi kontor-snacks: X-box, shuffleboard, kreative soner, store møteområder, i tillegg til ulike “fear of missing out”-aktiviteter som skal få de ansatte til å ha lyst til å komme tilbake.

– Vi skal ikke ha folk tilbake på kontoret, bare fordi de skal tilbake. Men fordi de har lyst, sier Ruud.

 

Lettere å ta samtaler digitalt

Når det kommer til psykososiale forhold på jobb, har de hatt flere undersøkelser som har vist: Opplevelsen av å føle seg sett, har vært høyere blant ansatte under pandemien.

– Mange ledere ble kanskje mer bevisste på å følge opp teamene sine med andre typer spørsmål. “Hvordan har du det egentlig?” De hadde ledere som var mer tilstede, sier Ruud.

Dette er noe de vil ta med seg videre og bygge på. Vi i Akan opplever også at det er et større fokus på psykisk helse på arbeidsplassen etter pandemien.

– De lederne deres som har turt å stille de spørsmålene, jeg synes det er kjempespennende å se på hvordan dere kan bevare det. Kan vi ta med oss ytringsklimaet videre inn i arbeidsmiljøet? spør seniorrådgiver i Akan, Stian Fjerdingen.

 

Ruud har også merket en annen positiv endring hos mange av lederne i KDI under pandemien. Hør hvilke og andre lærerike erfaringer her:


Skrevet av: Julie Sørensen Molvik

Kommunikasjonsrådgiver i Akan kompetansesenter