Ta på din egen maske før du hjelper andre | Akan.no

Ta på din egen maske før du hjelper andre

Store deler av min jobbhverdag handler om å løfte HMS-arbeidet hos andre bedrifter. Jeg møtte meg selv i døren da jeg ble bedt om å oppdatere meg på vår egen HMS-mappe.

 

Hvor mange ganger har du vært ute og flydd? Hva gjør du når kabinpersonalet ber deg om oppmerksomheten for å gjennomgå sikkerhetsrutinene om bord? Det er fort gjort å dytte proppene i ørene og kjøre opp volumet på nyeste episoden av favorittserien din på nettbrettet. Eller kanskje svare på noen e-poster eller snapchat-meldinger (for du har vel ikke satt på flight mode ennå?).

Min jobb innebærer fortsatt, tross digitalrevolusjonen og flyskam, noen timer i luften med fly i løpet av året. Har jo hørt det før, så den der sikkerhetsgjennomgangen kan jeg utenat, har jeg tenkt. Der tok jeg feil, gitt. Da jeg nevnte dette for en flyvert jeg hadde på kurs, utfordret han meg på å gjengi sikkerhetsinformasjonen. Jeg prøvde og feilet. 

Da vi for en tid tilbake fikk i oppgave å gå igjennom HMS-rutinen på jobb og bekrefte at det var gjort, grøsset det umiddelbart i hele kroppen. Jeg har jo lest de et par ganger før, så er det nødvendig, da? Når skal jeg få tid til å prioritere det? Til tross for at jeg hadde satt av tid i kalenderen, ble det utsatt tre ganger. Oppdatere meg på HMS – det havnet nederst på prioriteringslisten. Igjen.

Flyskam ble til dobbeltmoral-skam. Paradoksalt nok så handler mye av hverdagen min om å løfte HMS-arbeidet i norsk arbeidsliv og bidra til at de ansatte faktisk forstår betydningen av retningslinjene for HMS-arbeidet, hvem som har ansvar for hva og hvem man kan snakke med. Noen vet ikke engang hvem verneombudet er.

Noen er kanskje på sin aller første flytur på ettermiddagsflyet fra Molde til Gardermoen. I arbeidslivet er det turnover. Nye medarbeidere og ledere blir ansatt. Noen bytter stilling internt og går kanskje fra kollega til leder og får nye ansvarsområder. Noen ressurser trer inn i verneombudsrollen.

Jeg vet jo av erfaring at repetisjon, jevnlig påminnelser og en felles forståelse av hvordan man skal håndtere situasjoner som oppstår, faktisk bidrar til bedre forebygging og bedre håndtering. Når det brenner på dass, er det for sent å logge inn på intranettet for å finne ut hvor brannslukningsapparatet er.

Eller når nødutgangen på flyet faktisk må benyttes, så er det av stor betydning at du og dine medpassasjerer faktisk er oppdatert på hvordan det skal gjøres.   

Dessuten handler det om respekt for de som gjør en jobb for at din og andres sikkerhet skal bli ivaretatt. Enten det er kabinpersonalet på et fly, eller verneombudet på jobb. Det minste vi kan gi dem er oppmerksomhet de minuttene de ber deg om å følge med.

Ironisk nok lærte jeg noe nytt av å lese HMS-rutinene da jeg endelig prioriterte det. Og på neste flytur så skal jeg gi kabinpersonalet den oppmerksomheten de fortjener.  


Skrevet av: Stian Fjerdingen

Seniorrådgiver i Akan kompetansesenter. Han er utdannet sosionom og har bachelorgrad i drama og teater. Fjerdingen har erfaring med helsefremmende psykososialt arbeid blant minoriteter, og er opptatt av å utfordre tabuområder og forebygge opplevelse av skam i møte mellom enkeltmennesker og samfunnet.