Vant flere hundre tusen på noen minutter: - Jeg skulle ønske det aldri skjedde | Akan.no

Vant flere hundre tusen på noen minutter: – Jeg skulle ønske det aldri skjedde

Enkelt tilgjengelige spinnautomater på nett og litt småpenger. Så fort kan et liv endre seg. Redningen fant han på jobb.

 

Det startet som en vanlig dag. Han kjedet seg litt, og for å få tiden til å gå, satset han penger på spinnautomater på nett. Vant litt, tapte litt. Det var ikke snakk om store summer.

Plutselig lyste det opp på skjermen: Han hadde vunnet flere hundre tusen kroner! På ett spill! Et spill som kanskje tok han ti minutter.

– Noe sa «klikk» i hodet mitt. Før det hadde jeg aldri noe spilleproblem. Fra det sekundet tenkte jeg at det var enkelt å vinne mye penger, forklarer han, som ønsker å være anonym.

Han fikk blod på tann og ville vinne mer. Det var jo så enkelt? Derfra gikk mange timer og kroner med til å spille på spinnautomater på nett. Tilgjengelig hvor som helst. Det endte slik det gjør for mange som spiller mye pengespill; han tok opp flere kredittlån for å betale ned det han hadde tapt. Til slutt måtte han også selge leiligheten.

I rundt to år gamblet han med penger han ikke hadde, og slet økonomisk. Han anslår å ha spilt bort mellom 1,5 – 2 millioner kroner.

 

En arbeidsgiver med tillit

Han skjønte selv at han måtte gjøre noe. Det mest naturlige stedet å søke hjelp, var hos Akan-kontakten på sin arbeidsplass Aker Solutions. De møttes, og han la alle kortene på bordet.

– Det var ingen annen utvei. Jeg skjønte jeg måtte ha hjelp. Jeg hadde sluttet å spille før jeg snakket med Akan-kontakten, men jeg var så redd for at jeg skulle begynne igjen, sier han.

Akan-kontakten inviterte et team til et møte, hvor de snakket om løsninger og forslag sammen med han.

– De snakket slik at jeg skjønte at det ikke var en lek. Og de ville hjelpe.

Noen av tiltakene de ble enige om var:

  • Akan-avtale i to år
  • Gå til psykolog
  • Kontakte alle kreditorer
  • Gå på møter med Anonyme Gamblere
  • Fravær fra jobb må dokumenteres av lege

 

Et tilgjengelig hjelpetilbud

Han er takknemlig for å ha et team på jobb som han følte seg trygg på, der han fikk god og verdifull hjelp. En kollega hadde fått hjelp fra en Akan-kontakt tidligere, og han kjente godt til tilbudet.

– Det største plusset med Akan er at du har det der når du trenger det. Da jeg bestemte meg, så visste jeg at det var hjelp å få. Uansett når du trengte hjelp, så var de der. Det er veldig bra at jobben har noen vi kan gå til og få hjelp. Det er et viktig sikkerhetsnett, sier han.

Det er ingen kolleger som vet om problemene han har hatt. Men at teamet rundt han visste det, har vært en trygghet.

– Det var godt at noen få på jobb visste om det. For meg har det vært bra. Jeg visste de bare var en telefon unna.

HR-direktøren i Aker Solutions blir glad når han hører historien.

– Jeg blir veldig stolt, ydmyk og glad av å høre det. Både fordi Akan-systemet fungerer, og fordi det sier noe om kulturen i selskapet. En kultur hvor folk føler de kan be om hjelp og får støtte fra kolleger. Det er det aller viktigste. Det betyr ikke at vi er perfekte på dette området, men det er inspirerende, sier HR-direktør Kjetil Kristiansen.

 

Arrangerer egen Akan-dag

Aker Solutions har over 7500 ansatte, med alt fra administrasjon, produksjon og offshore på 14 lokasjoner. 7. april arrangerer de Akan-dag, med stands, quiz og webinar.

HR-direktør Kristiansen skal innlede dagen, og rådgiver Trygve Myhren fra Akan kompetansesenter skal holde webinar. Ett for ledere på norsk og engelsk, og ett for tillitsvalgte og verneombud. I 2021 deltok over 300 ledere. De to siste årene har i tillegg hele Akan-utvalget i konsernet, cirka 30 Akan-kontakter, deltatt på bedriftsinternt grunnkurs med tilhørende oppfølging. Bedriftslegen i Aker Solutions merker at bedriften jobber med å synliggjøre hjelpen som er der.

– Det er superviktig å få frem at det er hjelp å få. Kanskje aller viktigst er det å få ansatte til å ta kontakt FØR det går så langt at de MÅ. Jeg håper vi fremover kan bli enda bedre til å jobbe forebyggende. Mitt mål for året er å få frem at Akan er en fantastisk måte å hjelpe en ansatt på som sliter med avhengighet, og ikke noe “skummelt” som mange dessverre tror det er, sier Eirild Stokke With.

Oljebransjen har hatt sitt å stri med i flere år. På toppen kom covid. De antar at dette har ført til økte problemer med alkohol, andre rusmidler eller spill blant de ansatte.

– Det har vært noen skikkelig tøffe år. Det har økt presset og stresset. Vi skjønner at det er viktigere enn noen gang å fokusere på dette, hvor vi har fått hjelp av både psykologer og leger, sier HR-direktøren.

 

Fristed på jobb

Personen vi har snakket med presiserer at det kan være vanskeligere for folk som har hatt store problemer i mange år. For han gikk det hele ganske fort, før han skjønte at han måtte ta tak. I tillegg er han av den positive typen.

– Jeg har ikke gravd meg ned eller blitt deprimert. Jeg er alltid positiv.

For enkelte kan pengespill føre til konsekvenser for arbeidssituasjonen i form av fravær, dårligere konsentrasjon, sikkerhetsrisiko og økonomisk utroskap. Da er det viktig å vite at prognosene er gode for de som får behandling og økonomisk rådgivning. Selv opplevde han jobben som noe positivt opp i alt.

– På jobb tenkte jeg ikke på problemene. Det var en frihet å gå på jobb. Ingen visste noen ting, verken familie, venner eller kollegaer.

Hans største bekymring har vært den stadige frykten for å begynne og spille igjen. Det har han blant annet snakket med psykologen om: «Hvis jeg vinner en enorm sum i Lotto, er jeg litt usikker på hva som vil skje.»

– Jeg har sluttet å spille. At jeg ikke går tilbake, er det viktigste. Det var den største bekymringen min. Nå går det veldig bra med meg, avslutter han.

 


Skrevet av: Julie Sørensen Molvik

Kommunikasjonsrådgiver i Akan kompetansesenter