Møt “Morten”. En helt vanlig dysfunksjonell leder.
Morten gjør så godt han kan for medarbeiderne sine som han omtaler som hjerteslagene i virksomheten. Morten kan alt om strategier, ressursallokering og budsjetter. Han har mange kursbevis på CV-en sin. Men når det dukker opp krevende utfordringer blant de ansatte, kommer usikkerheten snikende og det snører seg til. Og jeg klandrer han ikke.
Tenk om du tar feil?
I over 20 år har jeg kurset og veiledet ledere i å gjennomføre samtaler de gruer seg for å ta. Like lenge har jeg hørt på bortforklaringer og unnskyldninger for å ikke ta samtaler, eller i hvert fall utsette dem litt til. Unnskyldninger som “Jeg har ikke nok bevis! Hen innrømmer ikke noe! Tenk om jeg tar feil? Hen kommer til å bli sint!”, fører til at samtalene utsettes og utsettes.
Resultatet er ofte at det som startet som en bekymring, bygger seg opp til krevende personalsaker som havner på bordet til HR eller øverste leder.
Kjenner du deg igjen? Har du noen gang vært bekymret for en av medarbeiderne dine? Tenkt at det er noe som ikke stemmer? Lurt på om hen drikker for mye eller spiller litt mye? Men falt for fristelsen om å utsette samtalen litt til, til du har noe mer håndfast, et bevis? Da er du ikke alene.
Hver dag ringer det ledere til oss som lurer på akkurat dette; hvor stort må problemet være før jeg må gjøre noe?
Det gjør litt vondt å se på han
Vi lanserer nå et nytt digitalt samtalekurs for ledere. Der blir du kjent med Morten og får høre hva han tenker i forkant av samtalen og hvordan han planlegger den. Du får være med han i selve samtalen, og du må svare på noen spørsmål underveis.
Vi har vridd hjernene våre og knadd fram alle heldige og mindre heldige framgangsmåter vi har hørt om fra ledere som har hatt samtaler basert på bekymringer. Helt bevisst lar vi Morten si høyt alt han tenker, og vi lar han gå i flere feller. På den måten kan du slippe å gjøre de samme feilene.
Det gjør litt vondt å se på noen ganger. Du kommer til å vri deg litt i stolen, riste litt på hodet, synes litt synd på Morten og få masse empati for han. For det som skjer med Morten underveis i kurset, skjer med så mange av oss når vi skal gjøre noe vi ikke har gjort før.
Vi vil hjelpe deg å senke terskelen
Du vil få konkrete råd og anbefalinger om hva som er lurt å huske på i slike samtaler.
Så er vi ikke naive og tror at du blir verdens beste leder i å ta samtaler av dette kurset. Men om vi klarer å senke terskelen din for å ta den første samtalen som starter en prosess, er vi fornøyde. For uansett hva du møter av reaksjoner har du satt i gang tanker som kan sette i gang store endringsprosesser og skape muligheter for medarbeideren din.
For hvis ikke du tar praten, hvem gjør det da?