Akan-dagene: Ledere må ha selvtillit til å våge | Akan.no

Akan-dagene: Ledere må ha selvtillit til å våge

– Jeg har deltatt på mange lederkurs, dette er noe av det beste. Sitatet kommer fra Geir Bergkastet, administrerende direktør, Den Norske Opera & Ballett. Han deltok på lederkurset «Den nødvendige samtalen» i regi av Akan kompetansesenter. Det vekket begeistring. Du møter Geir Bergkastet på Akan-dagene.

636 ansatte fra 40 forskjellige nasjoner og over 40 ulike yrkesgrupper i alderen 18-70 år. Det er Den Norske Opera & Ballett.

– Vi har egentlig mye på stell. Akan-kontakter i alle avdelinger, et godt samarbeid mellom dem, arbeidsmiljøutvalget og ledelsen, en ny og kortere policy, slik at de ansatte skal orke å lese den, smiler administrerende direktør ved Den Norske Opera & Ballett, Geir Bergkastet. På bildet er han sammen med sammen med Kari-Anne Amundsen, assistent for administrerende direktør og sekretær i Akan- utvalget og Karl Hanseth, teknisk direktør og leder for Akan- utvalget

Her står mangfoldet i sentrum. I tillegg til de over 600 ansatte, har også operaen et eget barnekor og en ballettskole med til sammen 170 barn og unge. Den interne policyen er revidert og også spillproblematikk er på agendaen.

– Vi ledere kalles jo med jevne mellomrom inn til ulike kurs og møter og så havner innkallelsen til et kurs i regi av Akans arbeidsutvalg i kalenderen. Det kan kanskje kjennes mer som en plikt enn noe du prioriterer med entusiasme, sier Bergkastet.

Det skulle imidlertid ikke gå mange minuttene før han var begeistret. Faktisk enda mer enn begeistret. Dette var noe av det beste han hadde deltatt på.

– Etter kort tid var jeg, ja, nettopp veldig, begeistret. Jeg har deltatt på mange lederutviklingskurs, og mye er veldig bra, men dette er noe av det beste jeg har vært på. Det var konkret, på alle nivåer og på en måte som alle ledere kan kjenne seg igjen i. Matnyttig og veldig allment. De to timene ble mye mer enn hva jeg hadde forestilt meg i utgangspunktet.

 

 

 

Den største synden av alle er unnlatelsesynden

Alle lederne ved Den Norske Opera & Ballett har nå deltatt på kurs i regi av Akan-kompetansesenter. Bergkastet er ikke i tvil om at det har en verdi.

– Den største synden vi gjør, både som ledere og ellers, er unnlatelsesynden. Det at vi ikke tar tak i det vi opplever som vanskelig eller utfordrende. Jeg vet ikke hvorfor det er slik. Kanskje er vi for sjenerte? Vi nordmenn er opptatt av uavhengighet ifølge Harald Eias program Sånn er Norge. Er det sjenansen eller uavhengigheten som fører til at vi har så vanskelig for å nærme oss hverandre med de vanskelige spørsmålene? Er det lynne? Er vi forsiktige med å tråkke inn i det vi opplever som andres private sfære? Jeg vet ikke, men det kan ligge noe der, mener Bergkastet.

Både ledere og kolleger flest gruer seg for å ta nødvendige og vanskelige samtaler. Det kan oppleves som uoverstigelig å melde inn en bekymring dersom man tror eller mistenker at noen sliter med utfordringer når det kommer til rus- og avhengighetsproblemer.

– Så får vi det servert, alt er tilrettelagt. Forståelig for oss alle. Vi var mange som ble klar over at bare det å stille spørsmål kan føre til endring. Det skaper et fellesskap og en god lederkultur. Jeg har som sagt sjeldent hatt bedre anvendte timer. Det var ikke bare jeg som var begeistret.

 

Stor overføringsverdi

Han roser Akan kompetansesenters dilemma-filmer, som tar opp ulike problemstillinger i arbeidslivet og lavtelskertilbudet Balance hvor man kan teste sitt eget alkoholkonsum.

– Kurset ga oss også nyttige verktøy for hvordan vi skal følge opp saker og forventningene til oss som ledere; at vi faktisk tar den nødvendige samtalen. Vi må ha selvtillit til å våge, ikke evaluere om det er nødvendig eller ikke. Vi må over forsiktighetsterskelen, sier Bergkastet.

Han mener den nødvendige samtalen har stor overføringsverdi til det generelle arbeidslivet. Til rett og slett å være leder.

– Mange ledere er veldig gode i faget sitt, men vi må våge mer, selv om vi ikke er sikre. Det er for eksempel utfordringer knyttet til andre rusmidler enn alkohol, som er vanskeligere. Det klassiske; at det åpenbart lukter alkohol er vi på sett og vis trenet opp til å merke, men når det gjelder andre rusmidler er vi mer kunnskapsløse. Effekten i arbeidssammenheng er den samme. Det handler om sikkerhet, både vår og publikums.

En prestasjonskultur

Teater og operaliv er myteomspunnet. Alkohol er en del av mytene.

– Det er nok et stykke fra sannheten, smiler Bergkastet.

– Her har vi en prestasjonskultur hvor man er sammen om de store prestasjonene – og vi snakker ekstreme prestasjoner og kollektive prestasjoner. Den Norske Opera & Ballett er så mange flere enn de som står på scenen, tenk på alle de som tilrettelegger, scenearbeidere, de på systua, teknikken.

– Det er garantert noen bransjer som er fuktigere enn andre, men både på teater og her i operaen vet alle at vi er avhengig av hverandre for å kunne levere. Så all ære til dere i Akan som har utviklet materiell som er forståelig for oss alle – og for at det er lavterskel for bistand.

Her kan du melde deg på Akan-dagene 2020

Disse møter du på Akan-dagene

 

Intervjuet med Geir Bergkastet sto på trykk i Akan magasinet 2020. Du kan laste ned hele magasinet på våre nettsider

 


Skrevet av: Unni Grevstad

Kommunikasjonsleder i Akan kompetansesenter med over 30 års solid erfaring innen journalistikk og kommunikasjon. Sterkt samfunnsengasjement, har jobbet som journalist, spesialrådgiver og kommunikasjonsansvarlig i en rekke organisasjoner – og har fortsatt tro på at det er mulig å skape endring.