Hopping fra bryggekanten, vakre skjell og pulsen på arbeidslivet | Akan.no

Hopping fra bryggekanten, vakre skjell og pulsen på arbeidslivet

Publisert: 17.06.2021

Flere enn tusen har «tatt pulsen» på virksomhetens Akan-arbeid. Bekymringssamtalen har høyest «puls», ansattes kjennskap til policy har lavest. Det er gledelig å konstatere at det først og fremst er arbeidsmiljø og ivaretakelse som motiverer til forebygging og håndtering av problematisk bruk. Dette gjelder på tvers av virksomhetenes størrelse, sektorer og bransje.

Ferietiden nærmer seg, og badesesongen er i full gang for mange. Som barn og ungdom var jeg en badeengel. Jeg husker fortsatt mitt første hopp en sommerferie hos mine besteforeldre på Sørlandet. Den høye pulsen da jeg stod på bryggekanten, og den herlige mestringsfølelsen i etterkant. Jippi, jeg klarte det! Ikke farlig i det hele tatt, bare deilig og morsomt! Jeg elsket å være under vann. Stupe kråke, stå på hendene, svømme mellom beina til venninner. Med dykkermaske så jeg fine skjell, sjøstjerner og rariteter. På mitt barndoms sommerparadis, Søndre Sandøy på Hvaler, samlet jeg en hel skoeske med vakre skjell plukket fra bunnen og på stranden. Tårnskjell og skjell fra pelikanfotsnegl var favorittene. Små, skjøre kamskjell var sjeldne og derfor attraktive. Av forsiktighetsgrunner oppbevarte jeg disse i en egen liten eske i esken. Denne dyrebare skatten hadde jeg med meg på tre flyttelass før jeg klarte å ta farvel. Og hvis du lurer: Ja, jeg har angret!

Som liten løp jeg rett uti vannet og dukket under, uansett temperatur. Jeg lo av de som brukte lang tid. Oftest damer litt oppi årene. Den som ler sist, ler best, sier uttrykket. Nå er jeg selv blitt en slik dame. Først uti vannet med bena. Så litt vann på armene, deretter lårene, litt vann på halsen, og til slutt, etter oppgitte stønn og latter fra de jeg bader med, hele kroppen under. Etter et par sekunder er det ren nytelse. Jeg er gjerne lenge uti, svømmer fortsatt mye under vann og leker meg. Men jeg krever varmt vann!

I påvente av bedre badetemperaturer, har jeg gjort et dypdykk i svarene fra 1.425 rapporter fra et digitalt verktøy som du finner på vår hjemmeside under «Test din virksomhet». Vi har gitt verktøyet navnet Pulsmåler fordi du bruker det til å «ta pulsen» på virksomhetens forebyggende arbeid. Er «pulsen» høy, som da jeg stod på bryggekanten for å ta mitt første hopp? Eller er «pulsen» lav, som på varme sommerdager når kroppen er daff og lite blir gjort?  I verktøyet legger du også inn hvilket «pulsnivå» du ønsker virksomheten skal ligge på, slik at du kan vurdere egen måling av nåværende «puls» opp mot ønsket «nivå».

I virkelighetens verden skal vi mennesker hverken ha for høy eller for lav puls. I denne sammenhengen, er det et mål å ha en «puls» så nær ønsket situasjon som mulig.

Pulsmåler bygger på Linda Lais definisjon av kompetanse; ”å besitte nødvendige kunnskaper, ferdigheter, evner og holdninger for å mestre oppgaver og nå mål” (Lai 1997) og den kunnskapsbaserte Akan-modellen. Basert på bruken så langt, erfarer vi at verktøyet gir et godt grunnlag for virksomheter til å få i gang refleksjoner om Akan-arbeidet og arbeidsmiljøet som sådan, og økt bevissthet og inspirasjon til videre arbeid med temaet.

Er du en av mange som allerede har tatt Pulsmåler i bruk, kan bloggen gi deg et bilde på hvordan «pulsen» i din virksomhet er sammenlignet med «gjennomsnittspulsen» for alle som har brukt verktøyet. Har du ikke forsøkt Pulsmåler ennå, håper jeg du blir inspirert til å ta en nærmere kikk.

 

Om virksomhetene som hadde «tatt pulsen» fram til mai i år

Virksomhetene som har «tatt pulsen» fram til mai i år kommer fra et bredt spekter av bransjer, både privat og offentlig sektor, og er av ulik størrelse.  Jeg understreker at dataene vi har tilgang til ikke er sporbare til enkeltvirksomheter eller hvem som har svart.

 

Hva jeg fant da jeg dypdykket

Dypdykket viser klare ambisjoner om å bli bedre. Her er det ikke snakk om å hoppe fra bryggekanten med skjelvende bein, slik jeg gjorde. Nei, målet er elegante svalestup, til og med avanserte stup a-la de vi ser i VM og OL med skru, salto og mere til.

Mens jeg svømmer rundt der nede mellom tall og grafer, bestemmer jeg meg for å konsentrere meg om hvilken «puls» som er målt på de fire spørsmålene som har direkte med Akan-modellen å gjøre, og hvordan det stemmer med ønsket «puls». Jeg fant følgende:

  • Har virksomheten en policy? «Gjennomsnittspulsen» er noe over «hvilepuls». Noen hopp fra bryggekanten er tatt, men mye gjenstår for å kunne beherske ambisjonen som er svalestup
  • Kjenner ansatte policy? Lavest «gjennomsnittspuls», nesten «hvilepuls». Første hopp fra bryggekanten er tatt, men bena er fortsatt krokete. Mye trening gjenstår for å nå ambisjonen som er svalestup
  • Tar ledere samtalen ved bekymring? Høyest «gjennomsnittspuls». Stupetreningen er i god gang og stupene begynner å bli elegante. Men ambisjonen er OL-deltakelse, så mye gjenstår.
  • Tilbyr virksomheten hjelp?: «Gjennomsnittspulsen» er en del over «hvilepuls». Stupetreningen er så vidt i gang, men det er fortsatt knekk i knærne. Med svalestup som ambisjon, gjenstår en del arbeid.

Jeg håper bloggen har inspirert deg til å ta en nærmere titt på Pulsmåler. Kontakt oss om du lurer på noe. En kort rapport med mer konkrete detaljer blir lagt ut på akan.no etter sommeren.

Ferietiden nærmer seg med stormskritt. Jeg er så heldig å ha hytte på Syd-Koster i Sverige. På grunn av pandemien har vi ikke vært der på over ett år. Et lite problem i en verdensomspennende pandemi. Smittevern er definitivt viktigere enn at jeg får komme på hytta. Men når det er sagt, er jeg selvsagt svært glad for at alt ligger til rette for at vi kan tilbringe sommerferien der i år. Jeg ser fram til turer på stranden, plukke vakre skjell, og jeg håper på badetemperaturer i min smak. Hva synes du, kanskje jeg skal hoppe rett uti i år?

Med ønske om en smittefri sommer med hvilepuls!


Skrevet av: Elisabeth Ege

Direktør for Akan kompetansesenter. Siviløkonom og master i strategi og ledelse. Erfaring som rådgiver og leder fra banksektoren, bedriftshelsetjeneste og bedriftsrådgivning. Arbeidet med ledere og medarbeidere i både store og små virksomheter. De siste årene først og fremst med organisasjonsutvikling og videreutvikling av bedriftskultur. Sosialt anlagt, glad i å lese. Mor til 2 voksne jenter, konemor og matmor.