Bekymret for en ansatt?

Er du bekymret for at en medarbeider har et rus- eller avhengighetsproblem? Eller kjenner du på den vonde magefølelsen om at noe ikke er helt greit? Så bra at du har bestemt deg for å gjøre noe med det. Som leder er «Den nødvendige samtalen» et godt verktøy for å snakke med en ansatt på bakgrunn av en bekymring, før det er blitt et problem. Som kollega kan du også bruke tipsene under for å vise at du bryr deg om kollegaen din.

 

Tips til «den nødvendige samtalen»

 

Før samtalen:

  • Senk ambisjonene dine. Det viktigste er at du formidler din bekymring og viser at du bryr deg.
  • Hva er grunnen til din bekymring?
    – Konkrete hendelser
    – Endringer ved fravær, atferd, jobbutførelse eller andre rusrelaterte signaler
  • Ikke forvent innrømmelser. Din oppgave er ikke å identifisere et problem eller stille diagnose, men å reagere på endringer som fører til negative konsekvenser for arbeidssituasjonen

 

Under samtalen:

  • Vær konkret om grunnen til bekymringen din
  • Hold deg til fakta og egne observasjoner – beskriv uten å tolke
  • Bruk jeg-form, ikke vi
  • Lytt aktivt og still åpne spørsmål
  • Fokuser på omsorg og bekymring heller enn påstander og beskyldning
  • Uansett hvilke reaksjoner som oppstår, har samtalen satt i gang følelser og tanker hos vedkommende.

 

Avslutning av samtalen

  • Oppsummer samtalen
  • Avslutt samtalen dersom den låser seg, du har uansett satt i gang en prosess
  • Avtal en ny samtale
  • Vurder om du kan kontakte andre ressurspersoner i mellomtiden for råd. Ring Akan kompetansesenter

Ønsker du å snakke med en av våre rådgivere før du tar samtalen? Ring oss på 22 40 28 00.

Relevante artikler, sider
og verktøy