Er du bekymret for at en medarbeider har et rus- eller avhengighetsproblem? Eller kjenner du på den vonde magefølelsen om at noe ikke er helt greit? Så bra at du har bestemt deg for å gjøre noe med det. Som leder er «Den nødvendige samtalen» et godt verktøy for å snakke med en ansatt på bakgrunn av en bekymring, før det er blitt et problem. Som kollega kan du også bruke tipsene under for å vise at du bryr deg om kollegaen din.
Tips til «den nødvendige samtalen»
Før samtalen:
- Senk ambisjonene dine. Det viktigste er at du formidler din bekymring og viser at du bryr deg.
- Hva er grunnen til din bekymring?
– Konkrete hendelser
– Endringer ved fravær, atferd, jobbutførelse eller andre rusrelaterte signaler
- Ikke forvent innrømmelser. Din oppgave er ikke å identifisere et problem eller stille diagnose, men å reagere på endringer som fører til negative konsekvenser for arbeidssituasjonen
Under samtalen:
- Vær konkret om grunnen til bekymringen din
- Hold deg til fakta og egne observasjoner – beskriv uten å tolke
- Bruk jeg-form, ikke vi
- Lytt aktivt og still åpne spørsmål
- Fokuser på omsorg og bekymring heller enn påstander og beskyldning
- Uansett hvilke reaksjoner som oppstår, har samtalen satt i gang følelser og tanker hos vedkommende.
Avslutning av samtalen
- Oppsummer samtalen
- Avslutt samtalen dersom den låser seg, du har uansett satt i gang en prosess
- Avtal en ny samtale
- Vurder om du kan kontakte andre ressurspersoner i mellomtiden for råd. Ring Akan kompetansesenter
Ønsker du å snakke med en av våre rådgivere før du tar samtalen?
Ring oss på vår veiledningstelefon 22 40 28 00, eller chat med oss.
Veiledningstelefonen og chatten er åpen:
Mandag 12.00 – 14.30
Tirsdag til fredag 09.00 – 14.30