I Akan kompetansesenter mottar vi daglig henvendelser til vår veiledningstelefon. En stor andel av disse er ledere eller andre som ringer inn fordi de er bekymret for en medarbeider eller kollega. De mistenker rus eller avhengighetsproblematikk, men vet ikke hvordan de skal håndtere situasjonen. Vi erfarer at det er mange som bruker mye tid på å bekymre seg. Veien til handling blir ofte for lang.
Det er viktig å reagere når man er bekymret
Rus og spilleproblematikk er tabubelagte områder. Vi er redde for å bryte inn i privatlivets fred, og vi er redd for reaksjonen vi får når vi tar dette opp. Det er menneskelig å være usikker i slike situasjoner. Men den dagen en medarbeiders/kollegas atferd går ut over arbeidet, er det grunn til å reagere fordi
I bunn og grunn handler dette også om å se sine medarbeidere og kolleger.
3 tips for å gjennomføre den nødvendige samtalen
1. Forbered deg
2. Gjennomfør samtalen
Vær forberedt på at mange samtaler må til før du får en erkjennelse av hva dette konkret gjelder. Uansett utfall av den første samtalen, vil den sette i gang en prosess hos den det gjelder.
3. Vær tilgjengelig etter samtalen
Det er ikke uvanlig at den du har snakket med ønsker en prat etter å ha tenkt seg om litt. Da er det viktig at du er tilgjengelig.
Leder har ansvar
Det er viktig å bygge en bedriftskultur hvor man ser på det å gi bekymringsmelding som ivaretakelse. Da legger man grunnlag for raskere reaksjoner. Vi har mange eksempler på arbeidstakere som i ettertid sier de er glad de endelig «ble sett» og ble gitt mulighet for endring. Selve samtalen er det leder som har ansvar for å gjennomføre.
Rus og avhengighet i arbeidslivet
På https://akan.no/den-nodvendige-samtalen/ kan du finne mer informasjon om samtalen og du typiske tegn du kan se etter.