Bekymret for en ansatt? | Akan.no

Bekymret for en ansatt?

Er du bekymret for at en medarbeider drikker eller spiller for mye? Eller kjenner du på den vonde magefølelsen om at noe ikke er helt greit? Så bra at du har bestemt deg for å gjøre noe med det. Som leder er «Den nødvendige samtalen» et godt verktøy for å snakke med en ansatt på bakgrunn av en bekymring, før det er blitt et problem. Som kollega kan du også bruke tipsene under for å vise at du bryr deg om kollegaen din.

 

Tips til «den nødvendige samtalen»

 

Før samtalen:

  • Hva er grunnen til din bekymring?
    – Konkrete hendelser
    – Endringer i fravær, atferd eller jobbutførelse
  • Ikke forvent innrømmelser. Din oppgave er ikke å identifisere et problem eller stille diagnose, men å reagere på endringer som fører til negative følger for arbeidssituasjonen
  • Senk ambisjonene dine. Det viktigste er at du formidler din bekymring og viser at du bryr deg

 

Selve samtalen:

  • Vær konkret om grunnen til bekymringen din
  • Hold deg til fakta og egne observasjoner – beskriv uten å tolke
  • Bruk jeg-form, ikke vi
  • Lytt aktivt og still åpne spørsmål
  • Fokuser på omsorg og bekymring heller enn påstander og beskyldninger
  • Uansett hvilke reaksjoner som oppstår, har samtalen satt i gang følelser og tanker hos vedkommende

 

Avslutning av samtalen

  • Oppsummer samtalen
  • Avslutt samtalen dersom den låser seg, du har uansett satt i gang en prosess
  • Avtal en ny samtale
  • Vurder om du kan kontakte andre ressurspersoner i mellomtiden for råd. Ring Akan kompetansesenter

Ønsker du å snakke med en av våre rådgivere før du tar samtalen?

Ring oss på vår veiledningstelefon 22 40 28 00, eller send oss en direktemelding.

Relevante artikler, sider
og verktøy