Hvorfor ringer alle Stig? | Akan.no

Hvorfor ringer alle Stig?

Stig Skolmo er selve tryggheten for sine over 3000 kollegaer, som er spredt over hele landet. Som HMS- & sikkerhetssjef hos Europris, og leder av Akan-utvalget, er han alltid bare en telefonsamtale unna når behovet for gode råd og støtte blir stort.

Stig har lang erfaring som sikkerhetsrådgiver i detaljvarehandelen.

Jobben min er å ta kjeltringene, ta vare på verdiene våre og på arbeidsplassen vår, forteller Stig.

Å forebygge, avdekke og avslutte underslag har i mange år vært jobben til Stig. Erfaringene fra dette tar han med seg videre i arbeidet med å forebygge og håndtere problemer knyttet til rusmiddelbruk og spill blant sine medarbeidere. Fordi det handler om mennesker, uansett.

Sammen med to kollegaer utgjør han Akan-utvalget hos Europris. De har satt Akan-arbeidet som eget punkt på årshjulet for HMS og det tas årlig opp på personalmøter. De har utarbeidet en Akan-plakat (policy), som sier noe om hva som skal gjøres dersom de er bekymret for en kollega som kanskje ruser seg, drikker for mye alkohol eller spiller mye og ofte er blakk.

Målet til utvalget er et godt samarbeid på tvers av avdelinger, at man bistår og er en ressurs for hverandre.

283 butikksjefer ringer Stig

— Det er skummelt å bli mistenkt og det er skummelt å mistenke noen, så når butikksjefene ser en endring så ringer de til meg, forteller Skolmo. — Da anbefaler jeg alltid å ta det opp med den det gjelder, fortelle at du har en bekymringsmelding og være konkret på det som er observert. Noen synes det er ekkelt, andre har en masse unnskyldninger og noen ganger er det rett og slett ingenting. Men da vet de at de blir sett.

Den gode dialogen mellom butikksjefene og Stig fører ofte til en rask reaksjon og en god samtale med den det gjelder. Den kjappe reaksjonen bidrar ofte til at en sak ikke eskalerer og blir til noe større.

 

Altfor mange ledere utsetter

Nesten en av fire ledere sier at de i liten grad tar praten med medarbeidere de er bekymret for. Det kommer fram i en rapport basert på 2300 svar i vårt digitale verktøy Pulsmåler.

Ofte handler det om redsel for å ødelegge en god relasjon, forteller Elisabeth Ege, direktør hos Akan kompetansesenter. —Usikkerhet på hvilken reaksjon man vil bli møtt med og mangel på kunnskap for hvordan man skal gå fram er andre elementer som bidrar til utsettelse av en viktig samtale.

Hvor mye en medarbeider for eksempel drikker, er ikke en privatsak, når det går utover jobb.

Stig sitter foran PCen og jobber. Stig stiller opp når butikksjefene ringer.

Tilstedeværelse og tilgjengelighet

Den lave terskelen for å ringe Stig er et resultat av godt og nært samarbeid. Det kommer ikke over natta, men er kontinuerlig jobbing over tid. Stig benytter alltid anledningen til å stikke innom en butikk og hilse på butikksjefen og de som jobber der. For han vet at den gode relasjonen er avgjørende når man trenger å be om hjelp.

— Jeg er alltid med på butikksjefmøter. Jeg blir invitert av regionsjefene og får sjansen til å møte alle ansikt til ansikt. Og beskjeden fra meg til de alle er klar: de skal ringe til meg. Og da er jeg tilgjengelig, forteller Stig. — Jeg tar telefonen selv på lørdag etter stengetid, for jeg vet at når de ringer er det for en grunn.

Tilstedeværelsen og tilgjengeligheten er nøkkelen. — Det er slik vi blir kjent og tilliten bygges, sier Stig klokkeklart.

Åpen og tydelig

Det er viktig at alle i Europris forstår budskapet, derfor er en enkel og tydelig kommunikasjon internt viktig. — Vi jobber hver dag for å gjøre det enklere for dem ute i butikkene, med fokus på å inkludere og involvere. Vi har en åpenhetskultur og snakker mye om våre etiske retningslinjer.

Europris har blant annet utviklet et eget spill, som alle ansatte kan spille på mobilen. Et av temaene, som alle må igjennom en gang i året, handler om etiske retningslinjer.

Vi kaller det TPA – trening på alvor. Alle ansatte må også gjennom kurs i sikkerhet, svinn og HMS konflikthåndtering.

Utvikling og påfyll av kunnskap bidrar til mestring og skaper et bedre miljø og tryggere ansatte. Hos Europris trives de ansatte og har det bra sammen.

Og vi tar vare på hverandre, fram til nok er nok.

For et sted må også Stig sette en grense. I enkelte saker, som underslag, er han tøff.

— Det er viktig at den ansatte forstår at jeg skiller mellom sak og person. I for eksempel en underslagssak er det handlingen vi snakker om og vi ikke kan akseptere, det er ikke den de gjelder som person. Underveis og i etterkant av en samtale innser ofte den ansatte at de har gjort noe de ikke burde ha gjort. Og når de forstår at konsekvensene kan være at de muligens mister jobben og blir politianmeldt, da bryter mange sammen. Da er det viktig å vise medmenneskelighet og «bygge» de litt opp igjen, forteller Stig.

Jeg leder med hjertet, og samtalene er jo frivillig, vi kan ikke tvinge noen til å snakke med oss, derfor er tillitten mellom oss så viktig. Og hele tiden må vi forebygge, så det ikke skjer igjen.

For Stig er drivkraften muligheten for å hjelpe folk. — Jeg vil ta vare på folka våre og trygge arbeidsplassen vår.

De vet de får hjelpen de trenger, og vi er konsekvente på reaksjon dersom noe skjer – det er en trygghet i seg selv, avslutter Stig Skolmo.

 

Tre samtaletips til ledere fra Akan

Å ta samtaler basert på bekymring er ivaretakelse av bedriftens viktigste ressurs; medarbeiderne. Som leder er det viktig å vise at du ser vedkommende, og at det som gjøres på jobb har betydning.

 

Tre tips:

  1. Senk ambisjonene, ikke forvent innrømmelser.
  2. Fortell helt konkret hva du har observert som gjør deg bekymret.
  3. Avtal alltid en ny samtale.

Skrevet av: Cathrine Kanck-Vårdal

Senior kommunikasjonsrådgiver ved Akan kompetansesenter.