Når lederen må skjerpe seg | Akan.no

Når lederen må skjerpe seg

Når lederen må skjerpe seg

Nesten én av fire mener at ledere i liten grad prater med medarbeidere de er bekymret for. Det kommer fram i rapporten «Vi tar pulsen på rusforebygging i arbeidslivet» fra Akan kompetansesenter. Den er basert på over 2300 tilbakemeldinger fra norske virksomheter, som har benyttet vårt digitale verktøy, Pulsmåler.

Verktøyet tar pulsen på hvordan norske virksomheter jobber med forebygging av problematisk bruk av rusmidler og spill. Det gir ledere viktig innsikt i hvor godt virksomheten faktisk jobber på området, og det kartlegger forbedringsområder. Og selv om rapporten viser at mange virksomheter jobber bra, er også at det er stort forbedringspotensial, spesielt hos ledere. Ledere har en nøkkelrolle. Forbedringspotensialet er størst når det gjelder oppfølgingen av medarbeidere, og å initiere til en samtale med vedkommende hvis man er bekymret. 

 

 

Hvilke signaler sender du ved å ikke gjøre noe?

I Pulsmåler svarer nesten én av fire (24 %) at ledere i liten grad tar samtaler med medarbeidere de er bekymret for. Dette stemmer med undersøkelser vi tidligere har gjennomført. Det kan handle om at de ikke ønsker å ødelegge en god relasjon, er redd for medarbeiderens reaksjon, eller at leder rett og slett ikke vet hvordan hen skal gå fram. Noen mener at alkoholbruk er en privatsak. Men er det det, når bruken går utover jobb?

 

Tiden fra bekymring til handling er for lang

Pulsmåler viser at mange ledere tar samtalen, men ikke noe om hvor lang tid det går fra bekymring til handling. Fra veiledningssamtalene vi mottar, ca. 800 i året, framkommer at denne tiden kan være lang, med ulempene det har. For jo tidligere bekymringssamtaler tas, desto lettere er det å få til endring. Samtaler i en tidlig fase er et bidrag til redusert sykefravær og til at folk som er i arbeid, forblir i arbeid.

Opplever du uforklarlige endring i sykefravær, atferd eller arbeidsprestasjoner hos en medarbeider, er det ditt ansvar som leder å snakke med medarbeideren.

 

Tre samtaletips

Å ta samtaler basert på bekymring er ivaretakelse av bedriftens viktigste ressurs, medarbeiderne. Du viser at du ser vedkommende, og at det hen gjør på jobb har betydning.

Tre tips:

  • Senk ambisjonene, ikke forvent innrømmelser
  • Fortell helt konkret hva du har observert som gjør deg bekymret og tål at det er stille
  • Avtal alltid en ny samtal

Rapporten kan du lese i sin helhet her, den er skrevet av forsker emerita Bergljot Baklien. Funnene i rapporten er også sett i sammenheng med forskningsresultater der det finnes.


Skrevet av: Cathrine Kanck-Vårdal

Senior kommunikasjonsrådgiver ved Akan kompetansesenter.