Skivebom med alkohol og fyllepreik | Akan.no

Skivebom med alkohol og fyllepreik

Illustrasjonsbilde: KI-generert med Dall E

 

Hello, my name is Tracy Andrea. I am from Texas and I test equipment for professional alpine skiers for a living! 

Den historien blir mer interessant og mindre sann for hvert glass i baren. 

I januar leste jeg et innlegg hos Kom24 skrevet av Hans Petter Stub. Han jobber med rekruttering og employer branding. Han skriver at grøftefyll og drikkeflasker er ut når man rekrutterer, og at det er mulig å selge seg inn til studenter uten å rive ned sitt omdømme i baren.  

Etter noen år hos Akan kompetansesenter som kommunikasjonsrådgiver har jeg møtt mange flotte mennesker og virksomheter som jobber godt med forebygging av rusmiddelbruk og spill. Mange har en tydelig policy for alkohol og andre rusmidler for å ta vare på sine ansatte.  

Men kan det være tilfelle at de samme bedriftene mister litt hodet og havner i «grøftefyllgaloppen» i jakten på fremtidige arbeidstakere?  

 

Det er ganske kleint  

Tracy Andrea, testkjøreren av alpinski fra Texas finnes ikke. Jeg har en venninne som elsket å presentere seg som henne da jentegjengen var på bar. Historien er langt fra sann. Den funket best etter noen glass i baren og egenskapene som testkjører ble raskt avslørt. Vi jentene lo godt av de få som lot seg lure! 

Det kan raskt bli avslørt og noen ganger litt kleint når man forsøker være noe man ikke er. 

Å være transparent i kommunikasjonsarbeidet er viktig. Grundig research om målgruppen er avgjørende for et spisset og forståelig budskap med gjennomslag. Da synes jeg det er trist dersom bedrifter tror middelet er alkohol og målet er fyllepreik, når talenter skal rekrutteres.  

Jeg synes det avdekker både utdaterte holdninger og liten innsikt i målgruppen. Selv om intensjonen er god er jeg helt enig med Stub om at tiden er inne for å evaluere taktikken.  

 

En skål for gode samtaler  

Flere enn meg har vel opplevd «å finne tonen» med noen, med et glass i hånden og lave skuldre, i en bar. Noen har gitt varige relasjoner, mens andre, ja, fikk en brå slutt!  

Et glass i baren kan uten tvil åpne for gode samtaler og bygge nye relasjoner. Å finne «rommet» hvor man senker skuldrene, avstemmer at både kompetanse og kjemi stemmer er viktig og et nyttig tillegg til personlighetstester, intervjuer og oppgaveløsninger. Men er det ikke både gammeldags og naivt å tro at unge lar seg lokke til en mulig arbeidsgiver av alkohol? Blir det en varig relasjon, eller ender den brått når kvelden er over og blir til en historie man etter hvert bare ler av? 

 

Hva er viktig for en ung arbeidstaker? 

Et av de viktigste funnene fra NHOs ungundersøkelse 2023, en landsdekkende undersøkelse blant unge mellom 15-29 år, viser at å jobbe med noe som interesserer en, er viktigste faktor ved valg av jobb. Arbeidsoppgavene i seg selv må oppleves morsomme, inspirerende og motiverende. Det handler om å like det hen faktisk gjør, få ha en stemme selv og litt valgmulighet. I tillegg er ivaretagelse av psykisk helse viktig for denne gruppen.  

Tall fra Blå Kors (Ipsos 2021) viser at unge voksne mellom 18 og 29 år synes det er ubehagelig å takke nei til alkohol. Mer enn 1 av 3 har takket ja til alkohol for å slippe å forklare hvorfor de ikke vil drikke. Over halvparten er enige i at de som ikke drikker alkohol blir utelatt fra sosiale sammenhenger. Tall verdt å dvele ved nå vi inviterer de unge inn i det voksne arbeidslivet. 

Arbeidsplassen er en viktig arena i folks liv. Det er en unik arena for å forebygge. Et sted hvor man skal inkludere og vise omsorg. Det bidrar til bunnlinja. Så hvorfor ikke begynne ved begynnelsen, i rekrutteringen? 

Kan det være smart å ta ei litta evaluering av planen før dere reiser ut til utdanningsmesser og studiesteder? Henger det hele på greip med resten av strategien og policyen? Ellers kan det være en fare for at dere ender opp om med Tracy Andrea fra Texas og venninnene hennes. 

 


Skrevet av: Cathrine Kanck-Vårdal

Senior kommunikasjonsrådgiver ved Akan kompetansesenter.